Andersson: Ericsson har visat unga talanger att Formel 1 inte är en utopi

Publicerad 2014-12-20

2014 var ett starkt år för svensk racing

Marcus Ericsson blev omkörd och utan poäng i F1.

Men det har ingen större ­betydelse.

2014 var ett mycket starkt år för svensk racing.

Förhoppningarna var stora inför Sveriges comeback i F1, men när Marcus Ericssons Caterham gång på gång försvann i den första kvalomgången var det många som suckade. 

Caterham hade pengaproblem, Marcus Ericssons händer bakbands av att materialet var dåligt och i slutet av säsongen tog en konkursförvaltare över stallet och man missade två lopp.

Men ändå vill jag hävda att 2014 var en framgång för svensk racing.

Marcus Ericsson var första svensk i F1 på mer än 20 år.

En dröm kan bli verklighet

Trots ett uselt material lyckades han efter sommaren att ta kommandot över bilen och köra så bra att han, tillammans med sina sponsorer, säkrade ett kontrakt till 2015. Det gör att han finns kvar som svensk förebild i kungaklassen och att han visar att drömmen om F1 kan bli så mycket mer än bara en dröm. Att köra F1 kräver inte bara talang utan också en stark ekonomi och Ericssons år visar för alla unga svenska talanger att F1 inte är en utopi.

Det är en dröm som kan bli ­verklighet.

Rosenqvist hoppas på DTM

Att den tanken och känslan finns i lovande förares medvetande är otroligt mycket värt.

Bakom Marcus Ericsson har det varit ett framgångsrikt svenskt år. Felix Rosenqvist dominerade det inofficiella VM-loppet på de trånga stadsgatorna i Macau. Han visade nästa års F1-förare Max Verstappen hur en formelbil ska hanteras, hyllades av Mercedes F1-team och han blev den första svensken sedan 1992 att vinna tävlingen. Då var det Rickard Rydell som därefter var nära ett F1-kontrakt med Jordan, men tog en annan väg och sedan har kört framgångsrikt i bland annat WTCC, ett mästerskap som han är tillbaka i 2015.

Vilken väg Felix Rosenqvist väljer för att gå vidare i sin karriär är ännu inte klart, han hoppas på den tyska serien, DTM, drömmer om F1 och får hjälp av den tidigare Ferrari och McLaren föraren Stefan Lill-Lövis Johansson för att ta nästa steg:

– Det känns som om jag under hela min karriär har fått köra mitt eget race och följa en krokigare väg, säger Felix Rosenqvist.

2015 kan bli ännu bättre

– Jag har inte de pengar som krävs utan måste testa andra alternativ och det har fungerat hittills.

Bakom Rosenqvist har McLarens F1-stall fått upp ögonen för Gustav Malja, Red Bulls juniorteam har bjudit med Pontus Fredricsson på ett träningsläger, Jimmy Eriksson vunnit lopp i GP3, Mattias Ekström behållit en topplats i DTM och Mikaela Åhlin Kottulinsky kört in i historien.

Nu kan 2015 bli ännu bättre.

Följ ämnen i artikeln