Márquez kung på Superprestigio

Superprestigio DTX har funnits i många år, men efter ett uppehåll är det faktiskt just Marc Márquez som åter gett eventet liv igen. Världens främsta motorcykelförare måste ju ha något att göra offseason och Márquez ville lära sig dirt track av de bästa – och det finns ju inget bättre sätt att lära sig än i skarpt läge. Redan i början av året kördes ett Superprestigio där Márquez och amerikanen Brad Baker duellerade i finalen – Baker segrade då men i lördags var det dags igen.

Tyvärr kraschade Baker på morgonträningen och skadade sig så pass att han fick stå över tävlingen, men belönades med stora applåder när han gick ut på banan med resten av fältet. Márquez skulle dock inte gå ohotad, AMA flat track-mästaren Jared Mees och CEV Superbike-mästaren Kenny Noyes såg till det. Även förare som Troy Bayliss och Guy Martin underhöll men tog sig inte till final, den sistnämnda inte lika bekväm på den spanska leran som på Isle of Mans asfalt. 

Tävlingen har tre klasser – Open för förare med offroad/dirt track-bakgrund, Superprestigio för asfaltsförarna och Junior för de ynga förmågorna. Superprestigio och Open krigade var för sig under kvällen där de fyra bästa från vardera klass sedan gjorde upp i en superfinal. Márquez gjorde extremt få misstag i Superprestigio och tog hem vinsten i den klassen, i Open var det en liknande historia för Jared Mees. 

I superfinalen blev det riktigt trångt in i första kurvan och både Mees och Márquez gick brett. Márquez kom ut framför amerikanen och paret började ta sig fram genom fältet igen. Det sista heatet gick på hela 12 varv och med ett fåtal kvar stack duon med ledningen. Mees låg hack i häl med Márquez men spanjoren visade vilket ess han är på att köra motorcykel, oavsett typ. Under högljudd olé-sång tog den dubbla MotoGP-mästaren de två målflaggorna under kontroll av AMA-legenden Kevin Clark och firade med två segervarv. Mees blev tvåa och Noyes trea.

Mycket tyder på att Superprestigio DTX är tillbaka på allvar och att det är ett underhållande koncept kan vi intyga. Med tanke på att nio av tio förare hade actionkameror och att det hela sändes via amerikanska och spanska kanaler kommer vi säkerligen få se bra videomaterial nu i efterhand. 

Annons

Annons