Turbo och coupéer i V8 Supercars från 2017

Turbomotorer på fyra och sex cylindrar samt coupémodeller kommer att tillåtas från och med 2017 i V8 Supercars, där Volvo tävlar, när ett nytt reglemente vid namn Gen2 Supercar träder i kraft.

– Det är oerhört viktigt att vi håller sporten relevant, underhållande och framförallt livskraftig för teamen, säger V8 Supercars vd James Warburton.

– Det nuvarande klimatet i motorsport runt om i världen är helt klar. Tillverkare vill ha valmöjligheter i vad de tävlar med, annars kommer de inte delta. De vill ha sin DNA representerad och det vill vi med. Vi kommer dock inte kompromissa på vårt DNA som är snabb, högljudd och stenhård racing.

De fyra huvudpunkterna som presenterades i samband med V8 Supercars-finalen i Sydney är:

– V8 Supercars ska behålla en högoktanig och dynamisk racingplattform som är snabb, högljudd och aggressiv

– Gen2 Supercar öppnar sporten för nya motorer och karosskonfigurationer jämsides V8-motorer

– Ökad relevans för tillverkare, fans, team och sponsorer

– Frontmotor, bakhjulsdrift och fyrsätes-konfiguration

Ändringarna innebär att existerande och kommande tillverkare kan från och med 2017 tävla med två-dörrars coupémodeller som har en fyr- eller sex-cylindrig turbomotor, jämsides den nuvarande konfigurationen med V8-motorer och fyradörrars-sedaner.

– Råstyrkan och ljudet från bilarna i V8 Supercars är synonymt med sporten. Ett nyckelområde är att behålla den akustiska effekten av en högeffektiv tävlingsbil oavsett motor eller karosskonfiguration, säger Warburton.

Två arbetsgrupper inom V8 Supercars kommer under de kommande månaderna att arbeta på detaljerna kring de nya reglerna, med fokus på att ingen motor eller karosskonfiguration ska ha ett övertag eller nackdel jämfört med någon annan.

Detaljerna kring det nya reglementet kommer att färdigställas mot slutet av 2015 för att möjliggöra tester av de nya bilarna från februari 2016.