emilöhmanporträttutantextJag vill bara köra fort och sladda… och så vinna naturligtvis. Orden kommer från Emil Öhman och de sammanfattar alldeles utmärkt vad som gjort Emil till tvåfaldig världsmästare i snöskoter. Det visar sig även att orden funkar utmärkt för att lyckas på en rallycrossbana. Efter två tävlingar ligger Emil på andra plats i EM. Detta i högsta klassen Supercars i sin första tävlingssäsong!

Hur i hela friden kom du på att du skulle börja köra rallycross?
– Ha ha ja det är pappa Thomas och farbror Mats fel. Mats tävlar ju i rallycross och hade kontakt med Kenneth Hansen som skulle sälja två stycken Citroën DS3. Det var samma bilar som Timur Timerzyanov och Timmy Hansen blev etta och trea med förra året, berättar Emil. Så det är pappa, Mats och Kenneth som står bakom den här satsningen. När frågan kom om jag ville köra så tvekade jag inte, det är inte direkt alla som får en sådan här chans. Det är ju dessutom den tuffaste klassen men jag tänkte att ska man ändå vara med så är det lika bra att satsa fullt ut på en gång.

Ingen kommer ihåg en fegis med andra ord?
– Nä precis. Jag hade väl inte hoppat på den här satsningen om det inte var så att jag provat på rallycross förut. Första året jag körde var 2008 då jag lånade en Volvo S40. Det året kom jag tvåa i DM. Så jag vet ju att jag kan köra. Det är ingen mening att vara med att åka bara för att det är kul, det måste ju leda till någonting också. För det kostar trots allt ganska mycket pengar.

Hur känns det att stå på samma startlinje med legender som Petter Solberg och Ken Block?
– Det är ju ganska häftigt, det är ruskigt duktiga förare… men ärligt talat när det väl gäller så skiter jag faktiskt vem jag står bredvid på startlinjen. Jag är där för att köra fort, sladda och vinna. Man ska inte tänka för mycket. Det är så små marginaler mellan succé och fiasko och börjar man tänka så kommer tvivlen och man släpper gasen lite tidigare. Nä, man måste tro på sig själv och våga chansa.emilöhmanbil

Men vad tycker du är största skillnaden är mellan att köra rallycross och skotercross?
– Ja först och främst sitter man mycket mera skyddad i en bil. Olycksrisken på en skoter är mycket större. Sedan tycker jag att man kan köra mycket mera hårdare och forcerat på en snöskoter eftersom det finns snövallar att använda sig av. Sedan gäller det naturligtvis att köra med finess i båda sporterna. Dock krävs det mer finess i rallycross så man inte gör en manöver som förstör hjulupphängningen eller däcket. Men för mig är väl största skillnaden att få upp jämnheten i körningen. Jag har vuxit upp på skoter så den körningen sitter i ryggmärgen. Nu när jag sätter mig bakom ratten på rallycrossbilen så måste jag fokusera stenhårt på allt som jag ska hålla reda på. Men det är en träningssak.

Apropå träning, hur mycket hinner du bekanta dig med bilen?
– Det blir inte så mycket träning alls faktiskt. Men lyckligtvis får man ganska många träningsvarv under en tävlingshelg. Och ju mer jag hinner köra desto mer brukar jag putsa varvtiderna. Annars har jag skaffat en crosscart så det åtminstone blir lite körträning mellan tävlingshelgerna. Inte riktigt samma sak, men det är bättre än inget.

öhman2Blir det full satsning på rallycross nu då?
– Just nu under sommaren är det så. Men till vintern är det skotercross som gäller för hela slanten. Fokus ligger på att vinna VM och SM samt naturligtvis de större nationella tävlingarna. Så än så länge är det snöskoter som gäller. Vi får se hur det går med rallycrossen efter den här säsongen. Det kostar som sagt en hel del att hålla på men får jag in sponsorer eller en stallkörning så vill jag gärna fortsätta köra även i framtiden.

Efter deltävlingen i norska Hell ligger du på andra plats i EM. Ärligt, hade du väntat dig det?
– Jag hade målsättningen att ta mig till semifinal i min första deltävling som gick i England. Nu räckte det inte ända fram men istället så nådde jag semifinal i andra deltävlingen i Hell. Dessutom kom jag på tredjeplats i EM-deltävlingen i Hell, och ligger nu totalt EM-tvåa. Jag vet inte vad jag ska säga… jo men målet är EM-guld. Det låter kanske naivt men jag tycker att man ska ha målsättningen att gå hela vägen.

 

Fakta
Emil deltar 2014 i EM-rallycross i klassen Supercars som är högsta klassen. VM- och EM-serien körs samtidigt men det är bara vissa av tävlingarna i VM som även körs som EM. Emil har i skrivandets stund kört i Lydden-Hill England och Lånkebanen i Hell Norge. De tävlingar som återstår för Emil är 12-13 juli i Mettet Belgien, 20-21 september i Buxtehude Tyskland och 27-28 september i Franciacorta Italien.

Emils farbror, Mats Öhman, kör också EM. Mats tävlar även han i en Citroën DS3 med skillnaden att den är handikappanpassad.