Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Så blev han tidernas bäste formel 1-förare

Michael Schumacher kämpar för sitt liv.

Världens mest framgångsrike formel 1-förare ligger i koma efter en skidolycka på söndagen.

Det här är historien om den tyske byggnadsarbetarens son som blev snabbast i världen.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Michael Schumacher debuterade i formel 1 för Jordan i Belgien 1991.
Foto: Lefteris Pitarakis
Schumacher gratuleras av Bernie Ecclestone: 20 år efter att Schumacher körde sitt första race.
Foto: Lars Baron
Schumacher vid Grand Prix-vinsten 2006 i Italien.
Foto: Gero Breloer
Schumacher tillsammans med skådespelaren John Travolta.
Foto: Paul Gilham
Schumachers bror, Ralf Schumacher, har också varit en formel 1-förare.
Foto: Frank Augstein
Schumacher gratuleras av fotbollslegendaren Péle i Brasilien 2006.
Schumacher tillsammans med hela sitt team 2006.
Schumacher vinkar till publiken efter vinsten i Spanien 2004.
Foto: Bernat Armangue
Michael Schumacher träffade påven Johannes Paulus II 2005.
Schumacher tävlar mot ett italienskt stridsflygplan i december 2003.
Foto: Franco Origlia
Schumacher är populär runt om i världen.
Foto: Andrew Hone
Schumachers bil började brinna vid ett depåstopp 2003.
Foto: Martin Gnedt
Ett glädjehopp efter vinsten i Tyskland, 24 juni, 2004.
Foto: Frank Augstein
Foto: Nabor Goulart
Foto: Luca Bruno

SUPERTALANGEN

Michael Schumacher var en vinnare redan från början. Hans första segrar på den lokala gokartbanan i Hürth i västra Tyskland kom redan när han var sex år gammal. Han kunde utmana Tysklands allra bästa redan i tolvårsåldern, men han var för ung för att få en licens. Pappa Rolf Schumacher, byggnadsarbetare med extrajobb på gokartbanan, tog då med sig sonen till Luxembourg och skaffade licens där. Och sedan fortsatte karriären spikrakt uppåt.

Efter två mycket framgångsrika år i formel 3 fick han till sist chansen i formel 1 med stallet Jordan. Schumachers manager Willi Weber lyckades övertyga stallcheferna att den unge talangen kunde den krävande belgiska banan Spa mycket väl.

Problemet var att Michael Schumacher tidigare bara hade varit där som åskådare. Stallkamraten Andrea de Cesaris skulle visa honom runt banan, men fick förhinder. Då tog Michael Schumacher helt enkelt fram en ihopfällbar cykel han hade med sig, och cyklade runt den legendariska F1-banan tills han kunde den utan och innan. I kvalet säkrade han sjunde startposition, den bästa position stallet hade haft under hela säsongen.


GENOMBROTTET

Det första F1-loppet han någonsin körde fick han avbryta redan på första varvet. Sedan började han sin resa mot toppen.

1992 och 93 fick han se sig slagen av dåtidens giganter som Alain Prost, Ayrton Senna och Nigel Mansell, men 1994 blev Schumachers första mästerskap. Han vann sex av de sju första loppen, och trots en avstängning och två diskvalifikationer tog han ett första mästerskap med en poäng. I det avslutande loppet i Australien kraschade Schumacher in i Damon Hill, så att båda blev tvungna att avbryta loppet. Schumacher blev världsmästare med en enda poäng.

Året därpå var det ingen tvekan om vem som var världens bästa formel 1-förare. Michael Schumacher vann med 33 poängs marginal före Damon Hill. Bara en enda gång kvalificerade han sig som sämre än fyra, på Spa i Belgien där allt började. Schumacher startade på sextonde plats, sämre än han gjort på mycket länge. Hur det gick? "Schumi" fick kliva högst upp på pallen efter 44 spektakulära varv som avslutades i ösregn.

FERRARIS ÅTERFÖDELSE

Säsongen 1996 var starten på en ny era inom formel 1. Senaste gången Ferrari vann ett mästerskap var 1983, och nu satsade man stenhårt på superstjärnan Schumacher. Han fick ett kontrakt värt över en halv miljard svenska kronor över två år. Första säsongen slutade Schumacher trea i en krånglande bil. Han var tvungen att avbryta sex av de 16 första loppen. Trots det tog han tre segrar under säsongen, bättre än vad Ferrari hade lyckats skrapa ihop mellan 1991 och 1995.

Sedan fortsatte tre säsonger då han fick se sig slagen av Jacques Villeneuve och Mikka Häkkinen, och Schumachers järnvilja och vinsthunger blev ett världskänt fenomen. I ett lopp 1998 kolliderade han med den varvade David Coulthard. När båda förarna kom in i depån sprang en rasande Schumacher fram till Coulthard och anklagade honom för mordförsök.


Om slutet av 1990-talet var Häkkinen och Villeneuves, blev början av 2000-talet Schumachers. Det var då han skrev in sig i världshistorien som den mest framgångsrike formel 1-föraren någonsin. Redan under säsongen 2000 passerade han sin idol Ayrton Senna i antal loppsegrar någonsin med 41 stycken, och fortsatte sedan att dominera. 2002 blev han den mest överlägsna världsmästaren någonsin. Han vann elva lopp, ett rekord i sig, och hade i slutet av säsongen 67 poäng ned till tvåan och stallkamraten Rubens Barrichello.

2003 slog han det mest prestigefyllda rekordet av dem alla. Då tog Schumacher sitt sjätte världsmästerskap, och slog ett rekord som argentinaren Juan Manuel Fangio haft sedan 1957.

Han fortsatte med seger 2004, och slog sitt eget rekord med 13 segrar under en och samma säsong. Ett rekord som Schumacher var ensam innehavare av fram till den senaste säsongen, då Sebastian Vettel tangerande det.


FÖRSTA AVSKEDET

Regeländringarna inför säsongen 2005 satte stopp för Ferraris dominans, och Schumacher hade svårt att hävda sig. Han vann bara ett enda lopp under 2005, och han började misströsta. Under säsongen sade han på en presskonferens:

– Jag känner mig utanför striden. Det är som att försöka kämpa med ett slött svärd. Om du har dåliga vapen finns det inte en chans.

Nästa säsong var han på väg tillbaka. I Japans grand prix ledde han loppet och var på väg att dra ifrån Fernando Alonso i totalställningen. Då, för första gången på nästan sex år, drabbades Schumacher av motorproblem. Chanserna att ta ytterligare ett mästerskap var i princip över, och i sista loppet i Brasilien fick han punktering. I ett heroiskt försök att vinna titeln tog han in nästan 70 sekunder på de ledande bilarna, men fick ändå se sig slagen av Alonso.


ÅTERKOMSTEN

Schumacher gick i pension efter säsongen, och många trodde att en era inom motorsporten var över. Men världens bästa förare genom tiderna var inte klar än. Dagen före julafton 2009 kom beskedet att Schumacher var klar för en comeback i Mercedes. Under sin tid utanför formel 1-racingen hade han skadat nacken allvarligt i en motorcykelolycka, men efter intensiva medicinska tester fick han godkänt att ge sig ut och tävla i formel 1 igen.

Han var 41 år när han gjorde comeback. 2010 blev hans första säsong någonsin utan en pallplats. 2012 deltog han i sitt trehundrade grand prix, något som bara Rubens Barrichello gjort tidigare. Han tog även sin sista pallplats under 2012, i Valencias grand prix.


ANDRA AVSKEDET

Den 28 september 2012 berättade Mercedes att Lewis Hamilton skulle ersätta Schumacher till nästa säsong. En vecka senare berättade Schumacher att han tröttnat på sporten.

– Det har funnits tillfällen då jag inte velat ha med formel 1 att göra. Jag har inte velat förbereda mig för nästa race.

I slutet av november 2012 gjorde Michael Schumacher sitt sista lopp i Brasiliens grand prix. Han slutade på sjunde plats, och hans sista säsong slutade med en trettondeplats i det totala världsmästerskapet.

Det blev ingen fortsättning under 2013, och Schumacher gladde sig i stället åt landsmannen Sebastian Vettels segrar.

– Om det är någon som kan ta över mina rekord får det gärna vara han. Jag är glad att jag inte behöver konkurrera med honom. Jag gläds med honom, sade Schumacher i slutet av november i år.

Nu kämpar historiens mest framgångsrike förare mot en helt annan motståndare. På ett sjukhus i Grenoble i Frankrike ligger Michael Schumacher i koma med en hjärnblödning han ådrog sig i en skidolycka. Och nu, precis som när han satt bakom ratten i sin Ferrari, håller hela världen andan.

Källor: The Guardian, Speed Channel, ESPN, BBC, Sky Sports, Autosport

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.