Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Ännu ett år för Clarions unika sponsorskap av Per Eklund

Det torde vara ett av Sveriges mest unika, fruktsamma och längsta sponsorskap inom sport. Det mellan rallyföraren Per Eklund och bilstereotillverkaren Clarion. I år har man samarbetat inom svensk och internationell motorsport i 23 år.
- Men det började redan för 25 år sedan, 1979, när vi klev in som sponsorer till Saab-teamet i rally, förklarar Ralph Grill, senior och idag vVD för Clarions svenska försäljningsbolag.
- Sedan 1981 är det dock enkom Per Eklund och hans tävlande i rally, backe och rallycross, som vi sponsrat, fortsätter Grill.

Exponering för miljoner
Enligt Ralph Grill är marknadsvärdet för Per Eklunds insatser på rallyvägar och rallycrossbanor oerhört högt. Han har dock svårt att ge någon siffra, men det handlar om miljoner som Eklund levererat tillbaka till Clarion.
- Vi har tagit en genväg i vår varumärkesbyggnation. Vi har fått en oerhörd exponering av vårt varumärke tack vare Pers framgångar både i Sverige och utomlands i kombination med aktiv PR. Vi har också byggt en tuff image kring vårt varumärke.
- Sedan finns det en annan del av detta, den direkta affärsmässigheten. Biltillverkarna och deras återförsäljare är våra viktigaste kunder.
- När vi gick in i Saabs, då mycket framgångsrika rallysatsning 1979, var det en del i en affär mellan Saab och Clarion. Vi ville ha våra apparater i deras bilar.
- Då fanns det inga fabriksmonterade bilradio- eller stereoapparater, utan bilägaren beställde dem direkt hos återförsäljaren och för montering hos dem eller en bilradiospecialist.

Biltillverkarna viktigast
Det var då, men det är mer annorlunda i nutid, även om målgrupperna består.
- I dag har marknaden förändrats, i sju av tio nyförsålda personbilar sitter det ett fabriksmonterat audiosystem, förklarar Grill. Detta har också förändrat Clarions sätt att arbeta mot marknaden. Biltillverkarna kommer i första hand, och inte bilägaren som för 15 år sedan.
- Därför är det ingen tillfällighet att Clarions audiosystem sitter Saabs 9-3-modell som Per Eklund numer tävlar med i rallycross-EM, säger Grill.

Clarion Team Europe
Det finns således ett djupt kommersiellt intresse i Clarions sponsorskap av Per Eklunds rallycrossteam, Clarion Team Europe.
- Vi har varit med ”Pekka” nästan hela tiden i vått och torrt, tillsammans med biltillverkare, bensinbolag, tobaksbolag och andra samarbetspartners som möjliggjort hans tävlande, förklarar Ralph Grill och tillägger att satsning på Eklund är central för den europeiska marknaden.
- Eklunds Clarion Team Europe och vårt sponsorskap av Peugeots fabriksteam i rally är våra, ekonomiskt sett, enskilt tyngsta marknadsinsatser i Europa.
- Men de ger också avkastning, de säljer bilstereoapparater och bygger varumärke för miljoner varje år på ett sätt som är svårt att uppnå för oss om vi skulle ha annonserat.
Clarion arbetar med PR, promotion och event kring sina motorsportsatsningar på ett sätt som få andra sponsorer gör inom sport gör.
- Det handlar inte bara om ett klistermärke, avslutar Ralph Grill, Clarion.


Göran Björklund, Newsroom