Och the winner is?

Bernie Ecclestone sa en gång att för att nå en gentlemens överenskommelse måste man först ha en grupp gentlemen och han hade inte sett några i FOTA, Formula One Teams Association. Kanske har han rätt för det råder fullt ”inbördeskrig” i gruppen och ingen tycks lita på den andre.

Kanske har han rätt för det råder fullt ”inbördeskrig” i gruppen och ingen tycks lita på den andre.

Först att hoppa av var det lilla spanska teamet HRT. Dråpslaget kom när Ferrari och sedan också Red Bull och Sauber hoppade av.

Man kan inte komma överens om hur man skall sänka kostnaderna och framförallt övervaka att de egna besluten följs. Det enda man är överens om är att det som fungerar är det som är lättast att kolla

Så framtiden för FOTA ser ganska dyster ut.

Red Bull har anklagats för att ha tolkat besluten helt fel.

Varför vill man inte vara med?

Red Bull säger att varje team skall kunna investera i vad som är deras starka sida. För RB är det aerodynamik.  Den svaga punkten för andra. Och därför går man inte med på inskränkningar som de andra vill ha. Om det inte också blir mindre utveckling med KERS, som är RB svaga punkt, och motorn.

Ferrari vill ha mer tester. De är mycket begränsade. Kostar en smärre förmögenhet per dag. Stora teamen hade råd men inte de små och därför skar man ner radikalt.

Enligt vissa teamchefer har kostnaderna inte sjunkit. Man har istället investerat i högteknolo-giska simulatorer och där får man ”köra” 24 timmar om dygnet. Man diskuterade också hett om man inte skulle begränsa tiden samt hur mycket man skall få använda vindtunneln. Utan att kunna enas.

Scuderia säger att man måste komma tillbaka till den punkt där f1 är en rullande testbänk för ny teknologi, som sedan kan överföras på sportvagnar.

Något som inte stämmer.

Ferrari är det enda team som också bygger sportbilar. McLaren säljer också en men den produceras av ett helt fristående dotterbolag inom gruppen McLaren International. Dessutom så har italienarna varit dåliga på aerodynamiken de senaste åren. Så nu försöker man tydligen boxa igenom nya förslag som de har råd med men inte alla. Luktar dålig förlorare enligt min näsa.

Nästa år skall man också skriva ett nytt Concorde kontrakt, som reglerar allt mellan fia, Bernie Ecclestone och teamen. Teamen vill ha mer betalt men är man inte en gemensam grupp blir det svårt.

Och the winner is?

Som vanligt Bernie Ecclestone.

  

   

    

    

Fredrik af Petersens