Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Mitsubishi jagar nionde
segern i äventyret till Dakar

I år är Dakar Rally tillbaka med mål i Senegals huvudstad Dakar och med starten i Frankrike, närmare bestämt i Clermond-Ferrand. Det första publikprovet körs på nyårsdagen och målet i Dakar når de tävlande först den 18 januari. Då har de kört totalt 1.109 mil, varav 543 mil specialsträckor. I sanning bilvärldens största utmaning och äventyr.

Mitsubishi är Dakar Rallyts mest framgångsrika bilmärke. Olika versioner av Mitsubishi Pajero har vunnit tävlingen inte mindre än åtta gånger, bl.a. de tre senaste åren. I år startar Mitsubishi Motors med fyra fabriksekipage, varav tre Pajero Evolution. Dessa specialbyggda ökenvinnare körs av fjolårssegraren, japanen Hiroshi Masuoka, fransmannen Stephane Peterhansel samt italienaren och tidigare dubbla rallyvärldsmästaren Miki Biasion, medan tyskan Andrea Mayer kör en vanlig Pajero.

Förbättrad Pajero Evolution
Redan segerrika Mitsubishi Pajero Evolution bygger på erfarenheter från Mitsubishis 20-åriga tävlande i Dakar Rally. Bilen utvecklades under 2002 för det s.k. Super Production-reglementet, där det t.ex. finns en begränsning för bilens bredd på 2.000 mm och en begränsning av fjädringsvägen till 250 mm.

Till i år har Pajero Evolution utvecklats ytterligare. Den tidigare V6-motorn på 3,5 liters cylindervolym har i Japan utvecklats till fyra liter, vilket ger ett ökat vridmoment, en bättre körbarhet, och 270 hk vid 5.500 varv/min.

- Den nya skyddsburen har en liknande konstruktion som våra Lancer i Rally-VM, säger Mitsubishi Motor Sports tekniska chef Thierry Viardot. Detta förbättrar väghållningen, inte minst stabiliteten i kurvor, och gör att nya Pajero Evolution mera beter sig som en riktig rallybil på öken- och savannvägarna. Den största skillnaden kommer att märkas på krokiga specialsträckor och i trånga, besvärliga partier. En annan fördel är körningen på riktigt gropiga och sandiga vägar.

Numera använder Mitsubishi Motor Sports bromsar från Brembo, vilka är något större, mindre känsliga för överhettning och därmed effektivare. Samtliga fabriksekipage använder däck från BF Goodrich. Bränsletanken rymmer nu återigen 500 liter. Totalt väger Mitsubishis senaste ökenriddare 1.850 kg.

543 mil specialsträckor
Årets Dakar Rally, det 26:e i ordningen, startar som vanligt med en kort prolog i Clermont-Ferrand på nyårsdagen. De följande dagarna körs ett par korta specialsträckor innan ekipagen når Marocko, där de första riktiga övningarna börjar. Den 7 januari korsar de tävlande gränsen till Mauritanien och kör samtidigt rallyts näst längsta sträcka på 701 km med mål i Atar. Ett par dagar senare i Mauritanien är det dags för den längsta övningen på hela 736 km. Därefter går färden vidare genom Mali och till Burkina Faso. Här, den 12 januari, är det äntligen dags för äventyrets enda vilodag.

Slutspurten går vidare i Burkina Faso och tillbaka genom Mali och Mauritanien innan förarna när Senegal den 17 januari. Sista specialsträckan dagen efter är en avslutande körning på 27 kilometer med målet ute vid kusten på den traditionella sandstranden.

Hård konkurrens
Dakar Rally ser ut att bli hårdare än på länge för det segerrika Mitsubishi-stallet. Nissan satsar kraftigt med ett flertal Pick Up körda av bl.a. de tidigare rallyvärldsmästarna Ari Vatanen och nykomlingen i sådana här sammanhang, skotten Colin McRae. Volkswagen har bl.a. tyskan Jutta Kleinschmidt i sitt stall och BMW förra störtloppsvärldsmästaren Luc Alphand. Med finns även alltid farliga fransmannen, och tidigare segraren, Jean-Louis Schlesser, i en hembyggd buggy.



Mitsubishi Motors Sverige Information
03.12.23/Per Lidström