2005

2002

2003 2004 2005 2006 2007 2008



Motorcykel

Speedway
Roadracing


05-11-22 Bengt Snödahl hemma igen efter äventyret i UAE Desert Challenge
Bengt Snödahl har kommit hem till Linköping efter att ha kört motorcykel i tävlingen UAE Desert Challenge i öknen utanför Dubai i Förenade Arabemiraten.
- Det känns skönt att åter vara på hemmaplan efter de tuffa dagarna i öknen. Jag är mycket nöjd med att ha klarat av att ta mig i mål vilket också var mitt mål med deltagandet. Sedan kunde ju resultatet blivit bättre, berättar Bengt efter sin hemkomst.

Det blev ett tufft rally för alla. Tävlingen har tidigare kritiserats en del för att vara för lättåkt och till i år hade därför arrangören lagt sträckorna i betydligt tuffare ökenklimat med massor av lös sand och stora dyner. Bengts prestation att ta sig i mål på alla sträckorna blir än imponerande då han körde med både en revbensskada och dessutom med ett knä som svullnade och ömmade under hela tävlingen.
- Revbensskadan kom redan på den första riktiga sträckan då jag vurpade rejält men den var bara riktigt besvärande under den dagen. Det var värre med mitt knä som värkte och svullnade upp under alla etapperna. Problemet härleder sig till en gammal skada som jag fick när jag körde motocross för många år sedan. Jag har inte besvärats av den skadan förrän nu och det beror på ren överansträngning, säger Bengt som har fått kämpa hårt i sanden där farten inte är så hög men förarna får ofta parera och stötta motorcykeln med benen vilket frestar på lederna. Betänker man dessutom att motorcykelförarna tvingats att köra stående under merparten av de drygt 158 mil som körts i öknen så förstår man bättre hur kroppen tar stryk.
- Jag fick medicinsk hjälp och sprutor mot svullnaden så det gick att köra och så såg jag till att inte chansa utan tog mig fram på ett så säkert sätt som möjligt. Naturligtvis tappade jag tid och fick en hel del tidstillägg för sen ankomst till målen. Dag tre blev också extra besvärlig när min GPS inte fungerade så jag missade några kontrollpunkter när jag fick försöka att navigera efter kartan i stället, kommenterar Bengt som trots allt tog sig i mål på alla sträckorna och slutade på en total 50: e plats bland motorcyklarna och blev 9: a i den klass som hans Honda CRF 450 X placerades i.
- Jag hade ju hoppats på en något bättre placering men så här efteråt är jag trots allt nöjd. Det är ju inte illa av en 48 årig amatör att bara ta sig i mål bland alla proffs och toppåkare. Man kan om man bara vill och jag genomförde det som jag förutsatte mig inte minst tack vare det fantastiska stöd som jag fick från Honda Dubai som såg till att motorcykeln var servad och tvättad varje gång vi skulle ge oss i väg. I det avseendet kände jag mig också som ett riktigt proffs, skrattar Bengt som nu får vila ut och fundera på om det blir några nya äventyr i denna stilen längre fram.
- Först av allt så får jag se om mitt trilskande knä blir helt återställt och tål den här typen av påfrestningar innan jag bestämmer mig för framtiden. Men visst kittlar det att återkomma. Jag fick en stående invitation av vännerna på Honda Dubai så vi får se, avrundar Bengt.

Ytterligare upplysningar kan fås genom:
Websiten www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/desertchallenge2005.htm innehåller aktuella tabellställningar samt kommentarer från sträckorna.

Websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm innehåller information om Bengt Snödahl, tävlingen UAE Desert Challenge.


05-11-13 Bengt Snödahl fortsätter i UAE Desert Challenge trots revbensskada
Inledningen av årets UAE Desert Challenge i öknen utanför Dubai i Förenade Arabemiraten blev inte riktigt som Linköpingsbon Bengt Snödahl tänkt sig.
- Efter att vi kört prologen under onsdagskvällen och kört de 13 milen transportsträcka ner till Abu Dhabi så var jag riktigt åksugen när det var dags för den första riktiga sträckan. Starten gick bra och det flöt på i ett behagligt tempo. Underlaget var inte alltför löst utan det gick att hålla en ganska hög fart. Tydligen gick det lite för fort för jag kraschade en bra bit in på sträckan, berättar Bengt från bivacken i öknen.

I kraschen så skadade Bengt ett par revben och slog i ett knä ganska ordentligt. Hans Honda CRF 450 X fick skador på bland annat baktanken. Bengt kunde dock hjälpligt laga skadorna på hojen och fortsätta kraftigt försenad till mål.
- Fredagens etapp gick ganska bra trots att jag besvärades av smärtor från revbenen och mitt knä ömmade och svullnade upp. På kvällen fick jag uppsöka läkare i bivacken och få en spruta som gjorde att svullnaden i knäet gick ner, sa Bengt som med sedvanlig envishet och tjurighet stod på startlinjen även i lördagens etapp.

Bengt körde etappen med sikte på att spara kroppen så mycket som möjligt och ta sig i mål för att orka med de två avslutande dagarna.
- Att ta mig i mål är det viktigaste just nu. Jag åker med säkerhetsmarginal för att inte riskera något men det är tufft många gånger. Det är svårt att beskriva hur höga och branta som en del sanddyner är. Samtidigt som jag fortfarande har problem med mina skador så är det otroligt spännande och roligt att köra, berättade bengt efter att ha kommit i mål efter lördagens etapp.

Med de problem som Bengt har fått så har det blivit en hel del strafftid för missade kontroller och överskridande av maxtider. Men det delar han med över halva startfältet. Inför söndagens etapp ligger bengt nu på en 49: e plats totalt bland de 69 motorcykelförare som finns kvar. I sin klass håller Bengt en 11: e plats av de 16 som återstår i tävlingen. Sammanlagt leder fransmannen och fabriks proffs föraren Cyril Despres 10 minuter före sin teamkamrat spanjoren Mark Coma i KTM stallet. Norske proffsåkaren, och förra årets världsmästare i Cross Country Rallies World Championship, Pål Anders Ullevålseter är fyra i sammandraget.

Söndagens sträcka har inletts och av GPS informationen framgår att Bengt har startat bra. Mellan kontrollpunkt 1 och 2 hade han dock ett kortare uppehåll men har sedan fortsatt förbi kontrollpunkt 4. Bengt har sannolikt råkat ut för problem 90 kilometer före målet på dagens sträcka där GPS signalen visar att han har stått stilla en längre tid av någon orsak som vi inte vet för närvarande.

Ytterligare upplysningar kan fås genom:
Websiten www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/desertchallenge2005.htm innehåller aktuella tabellställningar samt kommentarer från sträckorna.

Websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm innehåller information om Bengt Snödahl, tävlingen UAE Desert Challenge samt tidigare releaser och uppdateras med rapporter under hela tävlingen.

05-11-13 Fredagen var en tuff dag för Bengt Snödahl UAE Desert Challenge
Fredagen innebar två specialsträckor för deltagarna i UAE Desert Challenge i öknen utanför Dubai i förenade Arabemiraten. Först körde förarna en 134 kilometer lång sträcka i lös sand innan en transportsträcka på 48 kilometer förde deltagarna till starten av den andra specialsträckan för dagen.

Bengt Snödahl från Linköping fanns åter med på startlinjen och gjorde en mycket bra insats på den första specialsträckan där han bara var en dryg timma bakom de stora proffsåkarna i mål. På den andra specialen som mätte 210 kilometer och var oerhört svårnavigerad blev många förare beordrade att inte följa den uppgjorda rutten utan att ta genvägar till målet. Detta innebar att dessa förare fick en maxtid samt dessutom tidstillägg för de kontrollstationer som de missat. För Bengts del innebar detta att han ligger på en total 53: e plats i tävlingen och är kvar på en 11: e plats i sin klass.

Bengt har inlett lördagens sträcka och har i dag 335 kilometer sand framför sig..

Dessvärre har det varit omöjligt att få kontakt med Bengt i ökenbivacken där de sover under nätterna men vi hoppas på att få kontakt under denna kväll.

Ytterligare upplysningar kan fås genom
Websiten www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/desertchallenge2005.htm innehåller aktuella tabellställningar samt kommentarer från sträckorna.

Websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm innehåller information om Bengt Snödahl, tävlingen UAE Desert Challenge samt tidigare releaser och uppdateras med rapporter under hela tävlinge

05-11-10 Bengt Snödahl i mål efter etapp 1 i UAE Desert Challenge
I dag på morgonen lämnade 73 motorcyklar, 37 bilar och 3 lastbilar Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten för att köra den första sträckan i ökenrallyt UAE Desert Challenge. Bland de startande återfinns den 48 årige Linköpingsbon Bengt Snödahl som tävlar i motorcykelklassen med en Honda CRF 450 X.

Det har varit en tuff dag för Bengt i ökenlandskapet. Han har haft lite navigationsproblem och fått vända om vid ett par tillfällen och har dessutom stått en längre tid vid kontrollpunkt tre där det också var tankning. Totalt har Bengt behövt 5 timmar i dag för att köra de 283 kilometerna i öknen vilket skall jämföras med ledande Cyril Despres som behövde 3 timmar för samma sträcka. Bengt är på en 56: e plats sammanlagt av de totalt 70 förare som tog sig i mål i dag. I sin klass är han på 11: e plats knappa en och en halv timma bakom klassledaren.

Ytterligare upplysningar kan fås genom:
Websiten www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/desertchallenge2005.htm innehåller aktuella tabellställningar samt kommentarer från sträckorna.

Websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm innehåller information om Bengt Snödahl, tävlingen UAE Desert Challenge samt tidigare releaser och uppdateras med rapporter under hela tävlingen. Foton och mtrl som finns på denna site är fria att använda för media.

05-11-10 Allvaret har börjat för Bengt Snödahl i UAE Desert Challenge
I dag på morgonen lämnade 73 motorcyklar, 37 bilar och 3 lastbilar Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten för att köra den första sträckan i ökenrallyt UAE Desert Challenge. Bland de startande återfinns den 48 årige Linköpingsbon Bengt Snödahl som tävlar i motorcykelklassen med en Honda CRF 450 X.
- Det kändes otroligt skönt att åter få komma hit. Resan ner gick bra och nu har jag fått några dagar på mig att acklimatisera mig och vänja mig vid den tryckande hettan. Vi har fått ovärderlig hjälp av Honda Dubai vars chef, Robert Klugman, såg till att min mekaniker Carl-Johan Borg och jag fick mekanikerhjälp att först skruva samman motorcykeln och sedan gav de Hondan en rejäl genomgång och kontrollerade allt, berättar Bengt som annars varit fullt upptagen med att gå igenom alla papper, tekniska besiktningar och annat dagarna innan starten.

Under onsdagskvällen genomfördes också en ceremoniell start i Dubai och ett par kilometer prologåkning innan det var dags för vila inför den första sträckan som startar i Abu Dhabi, söder om Dubai, tidigt på torsdagsmorgonen.

Sammandraget efter prologen i motorcykelklassen toppas av tre KTM förare med spanjoren Mark Coma i topp efter att ha åkte sträckan på 1 minut och 51 sekunder följd av Cyril Despres och Jordi Duran Codina som båda hade tiden 1.52. Bengt Snödahl åkte sträckan på 2 minuter och 12 sekunder vilket placerar honom på en 48: e plats totalt. Norske Pål Anders Ullevalseter är på en 10: e plats med tiden 2.02, Henrik Engman från Sverige är 26: a med tiden 2.03. I bilklassen toppar Stephane Peterhansel med sin Mitsubishi på tiden 1.54 före märkeskollegan Joan Roma som är sekunden bakom.
- Vi inleder klockan 07.30 med att åka en transportsträcka på 55 kilometer ner till Abu Dhabi där det sedan väntar 283 kilometer med tuffa sanddyner i oerhört svårnavigerad terräng. Utan GPS utrustning så skulle det vara näst intill omöjligt att hitta rätt väg. Eftersom jag varit här en gång tidigare och vet vad det handlar om så kan jag koncentrera mig på att åka säkert och inte oroa mig för att köra vilse för denna gång så skall jag bara vara med ända till målgången på söndag kväll, kommenterar Bengt innan han ger sig ut på den första etappen som kommer att föra deltagarna till den stora bivacken som ligger ute i öknen vid Moreeb och som sedan blir centralpunkt för de kommande dagarnas etapper innan det är dags för den sista etappen som tar deltagarna tillbaks till Dubai efter drygt 2260 kilometer fyllda av strapatser.

Besök gärna websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm

05-11-03 Bengt Snödahl på väg till Dubai och ökenstrapatser
Klockan sex på torsdagsmorgonen lämnade Bengt Snödahl och hans hustru Gun hemmet i Linköping för att köra ner till Landvetter där mekanikern Carl-Johan Borg och flyget till Förenade Arabemiraten och Dubai väntar. Väl framme i Dubai, där 48 årige Bengt skall tävla i UAE Desert Challenge som är ett av de tuffare ökenrally som årligen körs, startar de sista förberedelserna inför tävlingen.
- De senaste veckorna har varit jobbiga men samtidigt förväntansfulla. Jag jobbade som vanligt fram till och med i tisdags så det har blivit sena kvällar med alla detaljer som skall vara färdiga och så har jag försökt att hinna med min fysiska träning dessutom, berättar Bengt när han packar ner de sista grejorna inför avresan.

Bengt startar i motorcykelklassen med en Honda CRF 450 X i den sista deltävlingen för året i World Cup för långlopp. Tävlingen körs den 10 – 14 november i emiraterna Dubai och Abu Dhabi vid Persiska viken och är ett renodlat ökenrally där samtliga etapper körs nästan uteslutande bland svårnavigerade sanddyner ute i öknen.
- Jag har fått bekräftat att min motorcykel har kommit fram ordentligt så nu kan jag släppa den oron. Jag har också fått klartecken från Honda Dubai att jag får full tekniskt support och tillgång till nödvändiga reservdelar via dem så nu är också den frågan löst på ett bra sätt, säger Bengt som kommer att använda fredagen till en vilodag innan det är dags att hämta ut Honda maskinen och ge sig ut i öknen för några träningspass innan starten går.
- Vi hoppas kunna genomföra några tränings- och testpass under helgen innan det är dags för den slutliga registreringen på måndag och så den tekniska besiktningen på tisdag. Allt skall ju vara klart när vi kör den inledande prologen på onsdag. Just nu vill jag bara komma ner till Dubai och börja ladda på allvar. Jag har aldrig varit så tänd inför en uppgift någon gång tidigare och ser verkligen fram emot detta race där jag är fast övertygad om att lyckas ta mig i mål, avslutar Bengt precis innan han ger sig ut till det väntande flygplanet.

Besök gärna websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm som innehåller information om Bengt Snödahl, tävlingen UAE Desert Challenge samt tidigare releaser och som kommer att uppdateras med rapporter under hela tävlingen.

05-10-28 Bengt Snödahl ger sig ut i öknen på ett 200 mils rally
UAE Desert Challenge är ett av de tuffare ökenrally som årligen körs. Tävlingen körs i emiraterna Dubai och Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten vid Persiska viken. Arrangemanget ingår i World Cup för långlopp och brukar dessutom vara den sista stora genomköraren för både bil- och motorcykelförarna som skall köra det mer berömda Dakar Rallyt.

En av deltagarna i detta äventyr är Bengt Snödahl. En svensk försäkringstjänsteman från Linköping som vid 48 års ålder tar sig an den tuffa uppgiften att tävla mot världsstjärnor som Marc Coma, Cyril Despres och inte minst förra årets Världs Cup segrare Pål Anders Ullevålseter från Norge.
- Jag har alltid gillat att köra motorcykel. I 20 års åldern tävlade jag i motocross. Jag var väl en medelmåtta som aldrig vann men hade mycket roligt. Sedan tog arbete och familj all tid men 1993 var jag i Australien och körde motorcykel då jag läste om att man arrangerade maratonrally. Jag kunde inte släppa tanken på att försöka mig på ett sådant och 1997 var jag tillbaks och ställde upp i ett 14 dagars rally. Jag blev så tänd att jag året efter körde detta ökenrally i Dubai. Det var tufft men jag lyckades hänga med till sista dagen då kopplingen brast, berättar Bengt Snödahl som året efter bytte arbete och fick fokusera på detta i stället för motorcykel tävlandet.

Bengts stora fritidsintresse vid sidan av motorsport har alltid varit motion och friluftsliv och hans intresse för utmaningar gjorde att tankarna på att åter köra ett ökenrally började ta form för nästan två år sedan.
- Har man en gång varit med om dessa strapatser i öknen så blir det som ett gift så nu har jag bestämt mig för att åter åka ner till Dubai och köra den tävlingen, säger Bengt som förberett sig mycket noggrant med träning under fyra dagar i veckan.
- Det är lätt att träna när man har ett mål. Det spelar ingen roll om man blir lite äldre så känns passen i gymmet, rundorna på vanlig cykel eller träning på motocrossbanan lätta och så känner man sig betydligt yngre och fräschare, kommenterar Bengt med ett leende innan han ger sig ut på ett nytt träningspass inför avresan till Dubai den 3 november.

Tävlingsmotorcykeln är en Honda CRF 450 X som Bengt fått låna av Bilsport & MC Specialförsäkringar i Växjö och tillsammans med en del reservdelar och annan utrustning är den redan på väg ner till äventyret.
- Jag kommer att få förmånen att köra en riktigt snabb och pålitlig motorcykel. Nackdelen med denna 450 cc Honda är att den går in i den största motorcykelklassen så det blir ju inte lätt att få någon framskjuten placering med alla de världsstjärnor som finns med, skämtar Bengt som inte har några ambitioner att vinna utan ställer upp med målsättningen att ta sig i mål och ha riktigt roligt.

Torsdagen den 3 november reser Bengt tillsammans med en mekaniker samt hustrun Gun ner till Dubai för besiktning av tävlingsfordonet den 8 november inför den ceremoniella starten den 9 november innan allvaret startar på riktigt den 10 november med målgång i Dubai den 14 november.
- Förra gången åkte jag ner för att vara med vid målgången men Bengt dök ju aldrig upp så nu följer jag med från början för att få uppleva öknen och förhoppningsvis se Bengt ute på sträckorna. Jag får väl njuta av omgivningarna medan Bengt får utlopp för sina önskningar, säger hustru Gun med ett leende.

Besök gärna websiten www.sportinformation.com/Motor/Media/Snodahl.htm som kommer att uppdateras löpande före och under tävlingen med rapporter och foton från Bengt. Det mtrl som presenteras på denna site kan fritt disponeras av media inklusive de foton som finns.

05-10-17 Team Skjern MC vann ERF MC-serien
Det danska teamet Skjern MC vann som väntat årets ERF-serie. I lördagens finalrace på Ring Knutstorp behövdes bara de 5 startpoängen för att säkra seriesegern. Trots det var det full satsning från start till mål och Team Skjern vann även finalracet.
Med fem segrar och en andraplats så har Team Skjern MC varit helt outstanding i år.
- Vi är givetvis snabba men det är en teamseger, sa Lars Rulffs, teamchef och förare i Team Skjern MC. Vi jobbar bra ihop och trivs tillsammans, det är det som har gör att vi vinner.

Vid prisutdelningen fick teamet dessutom mottaga priset för 'Bäst organiserade team'.
- Henrik Hansen, vår teamkoordinator har mycket del i detta, det är han som har koll på allt och får oss att arbeta åt samma håll, berättar Lars.
- Det är helt fantastiskt att vinna ERF, sa svensken Christer Miniin, som är en av förarna i teamet. Trots att jag har kört mycket hoj i olika serier, så är ERF något speciellt. Man får mycket körtid, här är en blandning mellan rookies och erfarna förare, och framförallt en härlig gemenskap inom och mellan teamen.

Tuff strid om andraplatsen i ERF
Striden om andraplatsen i ERF MC serien var stenhård mellan Allt i Däck och Humlans Endurance Team, HET.

Allt i Däck satsade friskt och slutade tvåa i finalen. Men HET kom på en fjärdeplats, vilket precis räckte för bli tabelltvåa med två poängs marginal.
- Vi hade lite strul, sa Stefan Bernström, teamchef i HET. Vi satsade på mjuka däck, men fick snabbt byta till medium. Trots att det nu är kallt i luften så är backen fortfarande ganska varm.

Vi var bara två förare idag eftersom Andreas Mårtensson kör en EM-deltävling, berättar Magnus "Skalman" Larsson, förare i HET. Sen är jag inte så rörlig eftersom ett nyckelben rök av i kraschen på Anderstorp. Men det gick ju bra ändå.
- Allt funkade perfekt, sa Mikael Hägerström teamchef i Allt i Däck. Det var skönt att avsluta säsongen så här, vi har haft en del strul de två senaste racen. Två av våra förare är skadade, så vi fick ta in vår reserv Peter Reuterholt.

Finalresultat http://www.erf.nu/timing/Results.asp?S=4&EventID=561
Serietabell http://www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4

Mer information Officiell hemsida http://www.erf.nu

Teamlänkar
http://www.skjernmc.dk
http://www.miinin-racing.nu
http://www.humlansendurance.se
http://www.alltidack.nu

05-10-15 ERF MC Endurance final på Knutstorp
Lördagen den 15/10 kör ERF MC sitt finalrace för säsongen, ett 6-timmars race på Ring Knutstorp i Skåne.

Teoretiskt sett är inte serien avgjord än. Men det danska Team Skjerne MC med Lars Rulffs och svensken Christer Miinin har under året varit i en klass för sig själva. De behöver med sina 118 poäng i princip bara starta loppet för att vara klara seriesegrare.

Om övriga pallplatser är striden däremot stenhård. HET, Humlans Endurance Team (97 poäng), som vann senaste racet på Knutstorp kommer att vara superladdade, liksom Allt i Däck (93 poäng), som vill ha revansch för oflytet man drabbades av i samma race. Även norrmännen i Motorport Endurance Team (92 poäng) och hemmateamet Kiviks Musteri Racing har en bra chans (85 poäng).

Den senaste tidens högtryck är på väg bort, men finalvädret kan bli ganska hyggligt ändå trots att temperaturen förväntas sjunka. Utöver att strategi och teamarbete måste fungera bra, så kan däcks-temperaturer få en viktig betydelse under racet.

Över 30 team från Sverige, Danmark, Norge och Åland kommer till Ring Knutstorp för att kämpa om de åtråvärda bucklorna i ERF - Endurance Racing for Fun.

Serietabell http://www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4
Mer information Officiell hemsida http://www.erf.nu

05-10-04 Fjärde ERF-segern för Team Skjern MC
Skjern MC med Lars Rulffs och Christer Miinin tog ännu en övertygande seger i ERF-serien på Scandinavian Raceway den 1 oktober.

Team Skjern MC kom 'bara' tvåa vid deltävlingen innan på Ring Knutstorp, nu återställde man ordningen igen. Det blev den fjärde segern i årets ERF-serie. Hittills har man varit helt outstanding.
Man hade dock lite tur, då hojen tappade motoreffekt efter ungefär halva tävlingen. Men då började det regna. Lars och Christer som båda är mycket skickliga förare, kunde köra snabbare i regnet än konkurrenterna.

Team Skjern MC leder nu ERF-serien på 118 poäng, 21 poäng före Humlans Endurance Team. Det betyder att Team Skjern MC bara behöver få de 5 startpoängen i finalen på Ring Knutstorp den 15 oktober, för att vara klara seriesegrare. Striden om övriga topplaceringar är däremot mycket hårdare.

Resultat: www.erf.nu/index.asp?N=1488

Serietabell: www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4

05-09-30 ERF MC tillbaka på Anderstorp
Lördagen den 1/10 kör ERF MC den näst sista deltävling i årets endurance serie. Det bjuds på 6 timmars långlopp på Scandinavian Raceway.

'Hetaste' segerkandidaterna är Humlans Endurance Team, HET. Anderstorp är teamets hemmabana dessutom är alla i teamet fulla av självförtroende, eftersom man lyckades bryta Team Skjernes dominans i serien genom att vinna förra deltävlingen på Ring Knutstorp.

Team Skjerne leder fortfarande serien på 94 poäng, men HET knaprade in och ligger nu bara 8 poäng efter. Team Skjerne, som vann förra gången när Scandinavian raceway besöktes, kommer givetvis inte att släppa några poäng gratis. Det kommer att bli stenhårt om varje meter.

Efter dessa finns ytterligare ett 30-tal team som gärna gör vad de kan, för att sno åt sig viktiga poäng, inför ERF MC finalen på Knutstorp om 2 veckor.

Aktuell serietabell: http://www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4

05-09-20 HET vann 6 timmars på Knutstorp
Det blev Humlans Endurance Team, HET med smålänningarna Stefan Bernström, Magnus Larsson, Andreas Mårtensson på hojen som vann lördagens 6 timmars endurance race på Ring Knutstorp och därmed bröt Team Skjerne MC segersvit.
- Men det var en teamseger, sade Magnus "Skalman" Larsson i HET. Allt funkade klockrent, utom kompressorn som la av. Våra mekaniker krängde däck lika snabbt för hand.
- Vår strategi var att köra långa pass och att försöka tanka och byta förare när safetycar var ute, sa teamchef Stefan Bernström. Andreas Mårtensson satte tävlingens snabbast varvtid (1:02.967).

Team Allt i däck inledde starkast med snabbast tiden på träningen och pole position. Man ledde över halva racet men sedan närmade sig Humlans Endurance Team och Skjerne MC allt mer. Sista timmen blev dramatisk. En sprint gick av på Allt i Däck's framhjul, och en bromskloss trillade av. När sedan handtaget också gick av, då blev det spiket i kistan.
- Det var bara ren tur att vi inte kraschade rejält, sa Mikael Hägerström i Team Allt i Däck. Efter snabbreparation i depån räddades dock tredjeplatsen.

Serieledarna Team Skjerne MC slutade på en fin andraplats, ett varv efter HET.
- Allt har fungerat bra idag, vi är jättenöjda med andraplatsen, sa Lars Rulffs.

HET knappar in på Skjerne i serietabellen. Två race återstår i ERF MC serien, närmast på tur står Scandinavian Raceway den 1 Oktober.

Mer information
Officiell hemsida
http://www.erf.nu
Resultathttp://www.erf.nu/timing/Results.asp?S=4&EventID=562
Serietabell http://www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4

05-07- 14 10 timmars ERF-endurance på Mo i Rana
På lördag den 16/7 kör ERF MC serien sin tredje deltävling för säsongen. Det blir ett historiskt race, då ERF-serien för första gången beger sig utanför Sveriges gränser.

Tävlingen, som körs på norska Mo i Rana vid polcirkeln, är ett 10 timmars lopp. Man startar klockan 14.00 och går i mål vid midnatt. Det blir en annorlunda upplevelse med rejsande i midnattssolens sken. 40 team kommer till start.

Direkt efter målgång så har Arctic Circle Motorsportclub fixat party med liveband.

Hittills har Christer Miinin och Lars Rulffs i Team Skjerne MC dominerat ERF-serien, genom seger i båda loppen. Men på Mo i Rana kommar säkert de norska teamen att försöka visa var pokalen hör hemma. Hemmafavoriter är Audun Justin Wichmann och Bjørn Bye i Motorport Endurace Team. De kom trea i senaste racet på Anderstorp och ligger också trea i serietabellen. Man storsatsar inför Mo i Rana och har hyrt banan under Torsdagen för test. Flera andra team kommer också att testa samtidigt.

Hungriga på en seger är också HET - Humlans Endurance Team, som kom tvåa på Anderstorp. HET har den senaste tiden jagat hästkrafter och kommer till start med en ny motor. Man toppar dessutom teamet med en ny förare, Oscar Håkansson, som till vardags kör 250R i SM.

Utöver dessa så finns det en handfull andra team som kan stickaupp. Rejset är långt, och mycket kan hända innan målflaggan faller och partyt börjar

05-05-15 Kils MK MC starka i Motocrosspremiären
Årets Div. 1 motocross inleddes för året på Furufjällsbanan i Stenungsund på Pingstdagen. Kils MK MC kom som favoriter och man kom att infria dessa förväntningar. Mikael Andersson stod i en klass för sig och behövde inte förta sig under den andra delen av A-finalen. Han hade byggt upp en stabil i den inledande delen av heatet. hemmaförarna Daniel Svensson och Håkan Wik knep de två andra pallplatserna efter att jobbat upp sig några placeringar efter att ha varit topp sju på det första varvet. Fyra och femma blev också Kilsförare, Johan Danielsson och Daniel Steienlechner. Lagmässigt vann nu Kils MK MC klart före Varbergs MK och Stenungsunds MS.

STENUNGSUND, Motocross.
Div. 1 A-final: 1) Mikael Andersson, Kils MK MC, 2) Daniel Svensson, Stenungsunds MS, 3) Håkan Wik d:o, 4) Johan Danielsson, Kils MK MC, 5) Daniel Steinlechner, d:o, 6) Thomas Öjersson, Varbergs MK, 7) Torbjörn Bäck, MC Alingsås, 8) Michael Persson, Varbergs MK, 9) Artur Andersson, Stenungsunds MS, 10) Niclas Gustavson, Tibro MK.
Div, 1 B-final: 1) Eddi Bergman, Tibro MK, 2) Christian Andersson, MC Alingsås, 3) Adreas Fränberg, Skara MK, 4) Mikael Baldesten, d:o, 5) Peter Bengtsson, Varbergs MK, 6) Johan Fagerberg, MC Alingsås, 7) Lars Johansson, Tibro MK, 8) Martin Tyrenhag, Kils MK MC, 9) Magnus Lundman, d:o, 10) Christopher Tillerås, Varbergs MK.
Sammanlagt resultat efter deltävling 1 av 7: 1) Kils MK MC, 354 - 7, 2) Varbergs MK, 328 - 6, 3) Stenungsunds MS, 286 - 5, 4) MC Alingsås, 281 - 4, 5) Tibro MK, 230 - 3, 6) Skara MK, 190 - 2, 7) Carlsborgs MC, 109 - 1.
Reservlagsserien, avd. 1: Patrik Eliasson, Stenungsunds MS, 2) Jonas Bengtsson, Varbergs MK, 3) Conny Hultgren, Skara MK, 4) Andreas Blohm, Kils MK MC, 5) Jimmy Lindblad, d:o.
Reservlagsserien, avd. 2: 1) Conny Hultgren, Skara MK, 2) Patrik Eliasson, Stenungsunds MS, 3) Jimmy Lindblad, Kils MK MC, 4) Christian Svensson, MC Alingsås, 5) Jerry Wikman, Varbergs MK.
Sammanlagt resultat efter deltävling 1 av 7: 1) Skara MK, 182 - 7, 2) Varbergs MK, 152 - 6, 3) Kils MK MC, 150 - 5, 4) MC Alingsås, 126 - 4, 5) Stenungsunds MS, 59 - 3.
West-Cupen 125U, A-final: 1) Lucas Ernstsson, BMK Uddevalla, 2) Johan Carlsson, d:o, 3) Niklas Sjöqvist, Stenungsunds MS, 4) Pontus Parneryd, FMCK Borås, 5) Philip Pettersson, Bengtsfors MCC.
West-Cupen 125U, B-final: 1) Patric Carlsson, BMK Uddevalla, 2) Reidar Arntzen, Stenungsunds MS, 3) Alexander Sällström, BMK Uddevalla, 4) Niklas Johansson, Stenungsunds MS, 5) Pontus Gustavsson, Skara MK.

Göthe Johansson