Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Anders Gustavsson
mästarnas mästare

Sju mästare korades när finalerna i SSK:s racingserier avgjordes på
Karlskoga Motorstadion i helgen under en härlig sensommarsol.
Det handlade med andra ord om landets största klubbracing, om Stockholms
Sportvagnsklubb och racingseierna Fyndbörsen Cup, SSK Classic, Formel Ford
1600, Volvo Original Cup, Superkart, Renault 5 Junior och Kamasa-Tools Cup!
Mest poäng av alla seriesegrare tog Fyndbörsen-föraren Anders Gustavsson,
SMK Östgöta och för det belönades han med titeln SSK-Mästare 2003.

I sju jämna och justa finaler ­ trots att förarna formligen sjöd av
adrenalin och stridslystnad innan start och att det handlade om dubbla poäng
- avgjordes vilka som skulle ta hem de åtråvärda pallplatserna i en av
Sveriges största och tätaste racingserier, SSK-serien.

Anders Gustavsson SSK-mästare
Den absolut största pokalen går traditionellt till den förare som plockat
mest poäng av alla oavsett klass ­ SSK-mästaren. Den här gången blev det
Anders Gustavsson - fyndbörsenföraren - som tog hem titeln i sin BMW. Det
blev en knapp seger med fem poängs marginal till tvåan Håkan Johansson,
Säffle MC.

Resultatet var inte alls givet.
Båda förarna hade chans till titeln och de stod också i första startled,
sedan kvalet avverkats. Men det var Anders Gustavsson som tog hand om
ledningen tätt följd av Håkan Johansson. Och eftersom bilarna är jämnsnabba
och likvärdiga bilar kunde Håkan Johansson inte passera - trots flera vassa
försök.
Trea totalt slutade hemmaföraren Leif Blyberg efter en oturlig insats i
loppets inledning:
- Jag missade i starten och föll från fjärde startposition till nionde.
Missar av den typen går inte att reparera i den här jämna klassen. Leif
Blyberg lyckades trots allt med en rad omkörningar och landade till slut på
fjärde plats.

Ekström i Kamasa-Tools Cup
I klassen för trimmade standardbilar ­ Kamasa-Tools Cup ­ var det också
flera förare som kunde vinna. Bland annat Enar Viktorsson från Uddevalla.
Men Enar har haft otur den här säsongen och oturen forsatte under finalen:
en kabelsko lossnade, med kortslutning som följd, vilket gjorde att Enar
fick en kvaltid som bara gav en plats i femte startled, Lite körde han upp
sig men motståndet blev för tufft.
Slutsegern gick i stället till Kenneth Ekström från Göteborg som slutade
trea i finalen. Men varken han eller tvåan Thomas Karlsson från Kisa kunde
hindra Jörgen Hansson från Hyllinge MS i Skåne att köra hem årets sista
seger i klassen. Segermarginalen blev 4,3 respektive 4,7 sekunder.

Graff juniorsegrare
Juniorernas final blev mycket underhållande. Framför allt var det Joakim
Ahlberg från Krylbo och Alexander Graff, Uppsala som slogs om segern.
Ahlberg öppnade bäst och ledde när nye Ted Brink ­ son till racingkändisen
Tommy Brink ­ åkte av och fastnade i sandfållan. Tävlingsledningen skickade
ut Safety Car som höll igen fältet till dess bilen bärgats. Och det
utnyttjade Alexander Graff som fick perfekt slagläge när loppet startades
om. Och väl i ledning vägrade upppsalajunioren släppa den ifrån sig - trots
ivrig uppvaktning under de återstående varven.
Resultatet innebar att Alexander vann serien före Patrik Olsson, Göta och
Daniel Johansson, Kumla. Juniorerna gjorde den här gången sitt sista
framträdande i sina små R5-bilar. Nästa år ska klassen börja förnyas och de
gamla R5:orna ska successivt bytas mot den nyare Clio-modellen.

Bylund tog chansen
I Volvo original hade Frederick Bylund från Köping chansen att bli mästare ­
och den chansen tog han. Det blev en tredjeplats i racet, men det räckte.
Finalen vanns av tidigare mästaren Anders Manley, som dock inte hade något
med årets slutseger att göra. Tvåa i racet blev Fredrik Spångberg från
Järfälla, som också hade guldchans. Men bara om Bylund hade misslyckats.

I Superkart försvann favoriten Bobo Westman under kvalet. Bobo kraschade
våldsamt och slog sönder karten rejält. Själv klarade han sig bra om än
kraftigt mörbultad. I stället gick segern till Tomas Westerlund som utökade
sin dominans och vann serien totalt med 20 poängs övervikt.

I Formel Ford blev årets sista race en intensiv kamp mellan Mattias Thorén
före Tobias Augustsson, Klippan. Thorén ­ som tävlar för Borlänge MK men bor
i Stockholm- vann till slut med minsta möjliga marginal ­ 0,2sekunder ­ och
tog därmed hem titeln, 8 poäng före Augustsson på andra plats.
Mästare blev också veteranen Lennart Björk, Vänersborg som finalvann i SSK
Classic Cup, en ny klass för gamla SSK-bilar.




Resultat och slutställning
SSK-final, Karlskoga Motorstadion:

Final, Fyndbörsen Cup 7 i topp:
1) Anders Gustavsson, SMK Östgöta, BMW, 16.15,0 min, 2) Håkan Johansson,
Säffle MC, d:o, +0,5 sek, 3) Lars Sundman, Örebro RC, Ford, +1,6, 4) Leif
Blyberg, Karlskoga MF, Peugeot, +9,6, 5) Hans G Osbeck, SSK, BMW, +10,1, 6)
Fredrik Egeland, Katrineholms MK, Renault, +11,1, 7) Johan Kangro, Örebro
RC, Ford, +33,7.
Slutställning, 10 i topp: 1) Gustavsson, 121 p, 2) Johansson, 116, 3)
Blyberg, 97, 4) Egeland, 96, 5) Osbeck, 87, 6) Patrick Persson, Örebro RC,
Renault, 66, 7) Sundman, 58, 8) Kangro, 44, 9) Magnus Längbo, Örebro RC, VW
Golf, 41, 10) Margaretha Jansson Hagman, Fägre MK, BMW, 38.

Final, SSK Classic:
1) Lennart Björk, RHK (Vänersborg), Ford, 15.34,6, 2) Jörgen Adlén, SSK,
d:o, +28,0, 3) Hasse Grönlund, Karlstad MC Bil, Volvo, +50,1, 4) Benny
Pettersson, Örebro RC, Volvo, +51,4.
Slutställning, 3 i topp: 1) Björk, 8, 2) Adlén, 8, 3) Pettersson, 7.

Final Formel Ford 1600, 3 i topp:
1) Mathias Thorén, Borlänge MK (Stockholm), Van Diemen, 14.32,684 min, 2)
Tobias Augustsson, Hyllinge MS, Swift, +0,2 sek, 3) Osmo Mikkilä, Anderstorp
RC, d:o, +17,4.
Slutställning, 4 i topp: 1) Thorén, 48, 2) Augustsson, 40, 3) Yngve
Sällqvist, Katrineholms MK, Reynard FF, 23, 4) Mikkilä, 20.

Final Volvo Original Cup, 6 i topp:
1) Anders Manley, Fjärås MK (Hyssna), 17.04,5, 2) Fredrik Spångberg,
Järfälla MK, +2,3, 3) Fredérick Bylund, Kolsva MS, +12,6, 4) Fredrik
L´Estrade, SMK Söderhamn, +13,7, 5) Robert Forsberg, Kolsva MS, +21,8, 6)
Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +23,9.
Slutställning: 1) Bylund, 51, 2) Spångberg, 48, 3) Håkan Christiansson,
Bohus Racing, 39, 4) Forsberg, 29, 5) Gustavsson, 18, 6) Thomas Guttormsen,
Norge, 16.

Final Superkart, 3 i topp:
1) Tomas Westerlund, Västerås MS, PVP/Rotax, 13.27,4, 2) Börje Gustavsson,
SSK,d:o, +4,8, 3) Tomas Roosemark, Göteborgs KRC-Team, PVP/Yamaha, +11,0, 4.
Slutställning, 5 i topp: 1) Westerlund, 93, 2) Roosemark, 73, 3) Bengt
Albertsson, Hjo MK, PVP/Rotax, 71, 4) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, PVP, 68,
5) Gustavsson, 47.

Final Renault 5 Junior, 6 i topp:
1) Alexander Graff, SSK Uppsala, 19.04,9, 2) Joakim Ahlberg, SMK Hedemora,
+0,4, 3) Patrik Olsson, Bohus Racing, +4,6, 4) Daniel Johansson, Teknis MC,
+5,6, 5) Markus Nordenström, Anderstorp RC, +6,0, 6) Daniel Kressin,
Västerås MS, +24,1.
Slutställning: 1) Graff, 92, 2) Olsson, 87, 3) Johansson, 82, 4) Ahlberg,
62, 5) Kressin, 60, 6) Nordenström, 44, 7) Gustav Rantzow, SSK, 44.

Final Kamasa-Tools Cup, 6 i topp:
1) Jörgen Hansson, Hyllinge MS, BMW, 15.35,5, 2) Thomas Karlsson, MK Kinda,
Opel, +4,3, 3) Kenneth Ekström, SSK, d:o, +4,7, 4) Ingvar Nilsson, Hällefors
MK, d:o, +5,0, 5) Gunnar Olárs, Rasbo MK, Vauxhall, +7,7, 6) Enar
Viktorsson, MK Trophy, BMW, +19,1.
Slutställning: 1) Ekström, 86, 2) Hansson, 80, 3) Viktorsson, 71, 4)
Nilsson, 69, 5) Karlsson, 66, 6) Olárs, 56, 7) Magnus Olsson, Kalmar MK,
Ciotroën, 44, 8) Johan Eriksson, Rasbo MK, Ford, 36.

Fredrik L´Estrade