2008
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

 



08-11-11 Roadshow ska ge nya stjärnförare
Karting on Tour heter Svenska Bilsportförbundets treåriga satsning på Karting. Målet är att fördubbla antalet utövare genom en landsomfattande kampanj för barn mellan sju och nio år. Här ska nästa generation stjärnförare plockas fram.
Cirka 3300 personer har licens för att tävla i Karting (det namn gokart har i tävlingsform). En nybildad grupp inom Svenska Bilsportförbundet har som mål att fördubbla den siffran. Kampanjen rivstartar redan i mars 2009 hos de sydligaste klubbarna. Touren delar sig sedan i två parallella slingor som drar upp genom landet i specialbyggda trailers. Inuti fraktas kartar i klassen Cadetti - perfekta att ta första steget i mot Formel 1.

Det nya Kartingutskottet består av Thomas Dahlgren, Skellefteå, Ulf Carleflod, Morgongåva och Jan Åke Stigborg, Helsingborg. Till gruppen knyts också Tord Janervik, Uppsala, förbundskapten Celeste Galloni, Eskilstuna och projektledare Maria Sjölander, Göteborg.
- Vi vill få fram nya stjärnor i bilsport, och då krävs att jättemånga duktiga försöker nå toppen. Först då är någon på rätt ställe vid rätt tidpunkt för att kliva i spåren efter Mattias Ekström, Kenny Bräck och Stefan Johansson, säger Thomas Dahlgren.

Gruppen kommer också att ha ett nära samarbete med Racing, och i ögonvrån följer man det finska systemet där den ena stjärnan efter den andra nått internationell toppklass.
- Karting on Tour är precis vad vi behöver, och till sommaren startar vi också en modern, konkurrenskraftig formelklass som en naturlig fortsättning i karriären, säger Hans Wängstre, förbundskapten i Racing.
Även Svenska Bilsportförbundets ledning ser mycket positivt på Karting on Tour.
- Satsningen innebär att ungdomar runt om i landet får möjlighet att testa olika kartar. Helt i linje med vår vision att bedriva en aktiv marknadsföring och rekrytering, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet.
08-10-27 RBC - Lek på blodigt allvar
28 oktober är det dags för säsongens första deltävlingen av RBC, Racing Bar Cup, en numera smått legendarisk serie som körs med hyrkartar. Det hela började med en animerad debatt hösten 2001. Diskussionens vågor gick höga huruvida läktarchaufförer hade någon rätt att överhuvud taget uttala sig om riktiga racerförares kvaliteter. De stillasittande skulle verkligen inte ha någonting att komma med på en bana, så det så. Ett sådant enkelspårigt argument måste ju prövas, tänkte jag, och utmanade aktiva och förment passiva på ett race i hyrkart så att frågan blev avgjord en gång för alla. Sveriges nyaste och längsta gokartbana inomhus Vi möttes på Racetown i centrala Stockholm och ganska snart stod det klart att teorin inte riktigt höll. En del av de erfarna hade inte mycket att komma med och några snackpåsar var riktigt snabba. Evenemanget blev så uppskattat att det våren 2002 utvecklades en serie kallad Racing Bar Cup. RBC, som den gemenligen kallas, rullar nu på sin sjunde säsong. RBC 08/09 körs i år på Sveriges nyaste och längsta inomhusbana i Hammarby (www.gokartstockholm.se)

Idén är enkel - Premiär 28 oktober
Racingintresserade från alla klasser och nivåer och i alla åldrar möts sex gånger under vintersäsongen i en hyrkartserie. Vi har haft etablerade STCC-förare och gamla veteraner som harvat runt i F3:or i en svunnen tid, vi har haft gokartyngel och hobbyracers och inte minst ett antal läktarchaffisar som deltagare genom åren. Vår yngsta tävlande har varit fjorton och den äldsta en bra bit över femtio. Alla kör i likvärdiga hyrkarts för att mäta sina krafter mot varandra och - inte minst - sig själva. Vi är visserligen bara några kompisar som har kul ihop – men det är mycket prestige som står på spel. De som är under 33 kör om Radical Trophy och de äldre om Ginetta Cup, med en testdag som hägrande mål. I år finns det dessutom en egen designad hjälm att köra om.

Jocke Mangs och Fredrik Lestrup
I RBC möts proffs och amatörer och bland RBC-mästare kan nämnas Jocke Mangs och Fredrik Lestrup som ser RBC som ett bra sätt att hålla rattrosten borta under vintern och hålla sig i form tills större uppgifter väntar till våren.

08-10-08 Årets sista race för Johan Adolfsson i Karting
Dags för säsongsavslut i karting för i år. I lördags var det dags för klassiska Sverigecupen i Linköping, Johan Adolfsson och 100 kubiks Yamahan var snabb direkt, blev 2:a i tidskvalet slagen bara med någon tiondel av kompisen Fält. I första kvalet startade Johan tvåa i det fulla startfältet och blev tvåa i mål. I andra kvalet blev det samma resultat och i finalen blev det start från ruta 2. I andra kurvan bestämde sig KMF-föraren för att ta över och gjorde det med besked….Johan ledde med ca 100 meter efter 8 varv då något plötsligt hände med bromsarna så att han halkade bakåt i de resterande 8 varven, men körde in på en berömvärd 4:e plats i mål. Synd tyckte de flesta efter en så grym start.

Teamet flyttade till Lidköping på natten för att köra sista racet i KartCupVäst och möttes av det värsta regnet på länge. Oj vad det regnade, allt blev genomblött på nolltid. Banan är helt nybyggd och Johan har inte sett den på kort ens, ändå var han 7 tiondelar före närmaste förare på 1:a träningen. Teamet trivdes ”som fisken i vattnet” på den enormt blöta banan, så pass bra att de testade lite nya inställningar och… det resulterade tyvärr i att Johan ”bara” blev 2:a i tidskvalet. Nåväl, i första kvalificeringen tog dock Adolfsson kommandot direkt och körde från konkurrenterna i 2 varv. Men eftersom tidsschemat ideligen ändrades av tävlingsarrangören höll Åtorpteamet och många andra deltagare på att missa starten. Sprang till start och sedan, ute på banan föll bränsleslangen av. Johan blev placerad i startruta 13 i nästa kval och blev 3:a i mål. När resultatsräkningen var klar och finalerna skulle köras började det bli riktigt mörkt, de ovana i tävlingsledningen blev panikslagna och beslutade att köra finalen i endast sex varv.. På grund av missödet tidigare startade Adolfsson från 17:e startrutan. Som vi tidigare skrivit så ger aldrig Johan upp och han gjorde en helt otrolig fantastisk uppkörning. Efter endast 3 varv i den avkortade finalen var han uppe på 4:e plats och i rygg på trean. -”Hmm, det kunde väl i alla fall varit två varv till då hade jag vunnit alltihop” sa en mycket blöt och genomfrusen Johan Adolfsson med ett leende direkt efter målgång. Fortsättning följer nästa säsong.
08-10-02 Karting cup, Kristinehamn. Tredje och sista deltävlingen och avslutning
I söndags kördes årets 3:e och sista deltävling i Karting cup i Kristinehamn. Strålande väder och 56 tävlande från både när och fjärran gjorde att det blev bra race med flera täta dueller. Karlskoga MF var bland annat representerade av Johan Adolfsson i Yamaha klassen och Tommy Gustavsson i Sport 2000 klassen.

Adolfsson fick återigen mäta sina krafter med MKR-vinnaren, Robert Fält. De båda duktiga förarna dominerade klassen Yamaha från början till slut med tät och sevärd racing där ingen av de två kombattanterna ville ge sig. Första kvalet vann Fält, men sedan kopplade Adolfsson greppet och vann de två följande kvalen. I finalen startade Adolfsson i pole position och behöll ledningen ända in i mål trots att han var livligt uppvaktad av Fält hela racet igenom. I och med denna den 3:e raka segern i Karting Cup fick också Johan en ny inteckning i Vandringspriset som ges till den förare som vinner flest finaler av alla i de olika klasserna. Det blev alltså full pott (90 poäng) efter seger i alla racen i år liksom förra året.

Som Johan uttryckte sig efteråt: ”Det är mer prestige i att vinna här än i andra serier” (han syftade då på att både sydsvenska och mellansvenska eliten möts här). Till helgen avslutar Johan karting-säsongen genom att köra Sverige-Cupen i Linköping på lördagen samt sista deltävlingen i KartCupVäst i Lidköping på söndagen. Han siktar naturligtvis på bra resultat även i de tävlingarna.

Tommy Gustavsson, Karlskoga MF tog hem segern i Sport 2000 före en hårt jagande Fredrik Karlsson, Värmlands KC. Fredrik kom dock aldrig riktigt nära utan fick se sig slagen med en sekund. Per Wärmlund, Värmlands KC klarade tredjeplatsen.
08-09-24 Intensiv tävlingsperiod för Johan Adolfsson i karting
Johan Adolfsson som bor i Åtorp och tävlar för Karlskoga Motorförening har på senare tid hunnit med att bli 6:a i SM/RM i klass Yamaha. SM/RM avgjordes i år med totalt 6 finalheat. Efter de 3 första finalerna som kördes i Jönköping i somras såg det mörkt ut, Johan hade stora tekniska problem som gjorde att han låg långt bak i resultatlistan, inte bättre än på en 26:e plats inför de 3 återstående finalerna. Det lilla teamet som aldrig, aldrig ger upp, hade fått ordning på karten så pass att Johan efter bra körning i kvalen kunde placera sig på 5:e, 4:e och 3:e plats i finalerna som gick i Helsingborg. Det räckte för att sluta på en 6:e plats totalt i SM/RM i år.

För 14 dagar sen var det så dags för den 8:e och näst sista deltävlingen i Sydsvenska Kartmästerskapet som även den gick i Helsingborg. Bra placeringar i kvalheaten ännu en gång och start från 5:e rutan i finalen slutade med en fin 3:e plats och Johan fick återigen ta ett kliv upp på prispallen.

Förra helgen kördes Göteborgs ”stora pris”. En stor tävling med deltagare från hela norden. Första kvalet gick bra med en 5:e plats, i andra kvalet kom Johan genom starten bra och skulle ta 3:e platsen i andra kurvan. Då var det någon annan förare bakom som tappade kontrollen och körde in i de framförvarande, med en riktig krasch som följd. Det blev mycket skruvande och riktande innan finalen där Åtorpsgrabben fick starta från 16:e startrutan. Med en skadad kart och nästan identiska varvtider hos de 20 första i finalen, blev det ändå en klart godkänd 12:e placering när loppet var klart.

Johan gjorde som förra året, tog tredjeplatsen i Sydsvenska Kart Mästerskapet!! När finalen kördes i Borås i denna helg hade Adolfsson bestämt sig för att bli kvar på sin inkörda tredjeplats i finalen. Det var dock en team ”kompis” som gjorde allt som stod i hans makt för att ändra på det med ideliga brutala påkörningar med domarnas, som det verkade, godkännande. KMF:s förare lyckades köra från konkurrenten och startade på ytterspår i finalen. Återigen blev Johan uppvaktad men kunde tillsist säkra tredjeplatsen.

Som teamet från Åtorp tidigare berättat blev Adolfsson 6:a i Sm/Rm och har även slagit till med riktigt bra resultat i mellansvenska kartserien. Nu återstår bara en tävling i Kristinehamn till helgen och två race veckan efter i Linköping &Lidköping

08-09-22 Timmy Hansen nia på World Cup
Karting – World Cup för KF2 i La Conca Italien
Timmy Hansen gjorde en imponerande insats när världens bästa kartingförare i KF2 möttes i La Conca i Italien på World Cup. Han körde i mål som nia efter 24 stenhårda finalvarv där europamästaren Flavio Camponeschi från Italien vann. Timmy var förutom bäste svensk även bäste förare från ett privatteam.
- Det här var min största tävling någonsin och jag är både glad och nöjd med tävlingen. Jag vet hur svårt det är att slå fabriksteamen så därför värderar jag det här som min bästa framgång hittills i karriären.

I konkurrens med 98 förare från 25 länder och med en World Cup titel på spel var motståndet det tuffaste tänkbara. I de fem kvalheaten blev Timmy 6, 19, 6, 10 och 4. Det tog honom till 15 startruta i förfinalen dit 34 stycken kvalificerat sig. Timmy körde taktiskt och jobbade på bra med de förutsättningar han hade. Han avancerade plats för plats och blev till slut 7:a.
- Det var verkligen häftigt att stå där på startgriden uppe i fjärde led i finalen med bara stora meriterade förare runt mig, ler Timmy vid minnet. Tänka sig att det bara är tre år sedan jag körde Formel Mini hemma i Sverige. Och nu är jag topptio i världen. Fränt!

I finalen gjorde Timmy en suverän start och låg femma efter första varvet. Sedan gjorde han en missbedömning själv i en omkörning, vilket kostade honom mycket. Han föll ner till 12:te plats och fick bita ihop och komma igen. Metodiskt och med mycket vilja jobbade han sig upp till nia igen.
Överlägsen segrare blev Camponeschi före engelsmannen Oliver Rowland och trea tjecken Zdenek Groman.
Joel Johansson blev 13, Jesper Rossler 19 och Viktor Öberg 35.
- Det har varit en bra säsong för mig, säger Timmy. Jag har utvecklats som förare och vuxit med uppgiften. Det är synd att det är slut för i år nu. Jag längtar redan till nästa race.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-08-06 Karting även under semestern.
Johan Adolfsson, kartingtalangen från Åtorp har även tävlat under semestern. Den 29:e juni var det en deltävling i Sydsvenska Kartmästerskapet, där Johan blev 5:a efter jätteproblem med chassiet på den omväxlande blöta och ibland torra banan.

Tre veckor längre fram var det så dags för årets höjdpunkt nämligen; Semester-Racet, på Kalmars kartingbana, en tvådagarstävling som samlar många deltagare från hela Sverige. Omväxlande väder med både regn å sol och fortfarande en hel del problem med att ställa in karten efter förhållandena på banan resulterade ändå i en fjärde plats när finalerna var körda.

I helgen som var, kördes nästa deltävling i Sydsvenska Kartmästerskapet i Klippan den här gången. Riktigt inspirerad körning och bra fart på karten den här gången och Johan fick kliva upp på prispallen igen på en välförtjänt tredjeplats.
08-08-04 Motorproblem stoppade Timmy Hansen i EM
Eliten av Europas kartingförare samlades i Braga för att i en ensamt avgörande tävling kora den nya Europamästaren. Det är prestige, ära och berömmelse som står på spel då en EM-titel slår högt i en framtida karriär för dessa unga talanger.

Timmy öppnade EM-tävlingen lovande med en bra tidskörning och fick starta långt fram i de fyra kvalheaten.
- Det är första gången jag kör här i Braga, så det var mycket nytt att lära, säger Timmy om racet han sett fram mycket emot.
- Även om banan är lång och har flera tekniskt svåra partier så har jag hittat bra spår och tiderna har varit hyggliga.

I första heatet blev Timmy 10. Det andra tvingades han bryta från 8:de plats när motorn skar och han blev 27:a. Inte bra, men chansen att ta sig till final fanns fortfarande kvar. Två top-tio placeringar till i de återstående heaten och han var med i matchen igen. I det tredje heatet visade Timmy med en viljestark styrning att han verkligen inte gett upp. Han var uppe på en tredje plats men föll till sjätte när både däck och motorn mattades på slutet. Så var det bara det sista heatet kvar och efter föregående fina placering hade nu en 14 plats räckt.
- Allt var klart inför start och vi skulle bara provstarta, berättar Timmy om den ödesdigra stunden då hans EM-äventyr slutade.
- Där var inte ett liv i motorn! Jag fick en stor orosklump i magen och kände hur min chans rann mig ur händerna. Trots tappra försök av min mekaniker och teamet var det kört, motorn var sönder och det fanns inte tid att byta. För första gången denna säsong missade Timmy final.
- Så klart jag var oerhört ledsen och besviken, säger Timmy om det abrupta slutet. Men samtidigt vet jag att det är sådant som kan hända i sportens värld. Jag har ett bra team och jag vet att om det funkar så är jag med. Det kommer fler tävlingar.

Årets Europamästare blev italienaren Flavio Camponeschi, före tvåan Robert Foster-Jones från England och trean Robin Frijns från Belgien. Bäste svensk blev Jesper Rossler på en nionde plats.

Nästa tävling är den andra och sista SM-tävlingen i Helsingborg om två veckor.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-07-27 Imponerande körning av Timmy Hansen!
Timmy Hansen blev fyra i första finalen i den fjärde deltävlingen av WSK-serien i Italien. Det är stort! Under hela helgen visade han att det är i toppen han hör hemma. Såsom förare i ett privat team lyckades Timmy ge de etablerade fabriksförarna en rejäl match. Han gjorde en suverän tävling som inte har gått obemärkt förbi hos de stora stallen.
I den sista finalen såg det också riktigt bra ut ända till han blev påkörd och styrningen skadades. Med en halvt okörbar bil haltade han i mål som 25:a.
- Jag startade fyra och hade en skön känsla i körningen, berättar Timmy.
Här är världens bästa motstånd samlat men jag visste att jag hade kapacitet för minst en pallplats. Men, en mindre begåvad attack av italienaren Matteo Vigano orsakade att jag blev rammad av ytterligare en förare. Där tog den finalen slut. Det är tungt i hjärtat just nu. Men men i den här branschen är livet hårt ibland. Jag vet att jag är med längst fram och det stärker mig för framtiden.

Trots kopplingsproblem blev Timmy tolva efter de inledande fyra kvalheaten. Han gjorde imponerande resultat och lyckades till och med fånga Tony Kart chefens intresse.

Av svenskarna på plats var det bara Timmy och Jesper Wernersson som tog sig till finalerna. När Timmy blev fyra i första finalen blev Jesper nia. I sista finalen gick det sämre även för Jesper som körde av och senare blev svartflaggad.

Timmy nådde sitt mål att plocka poäng i varje tävling. Denna gång fick han med sig 7 pinnar, vilket är det bästa hittills i år. Men skönast av allt var att Timmy satte ner foten och visade att han blir snabbare och snabbare för varje race.

Det är tätt mellan tävlingarna så här års. Om två veckor är det dags för EM-finalen i KF2. Den körs i Braga i Portugal 3 augusti.

Se alla resultat på www.wskarting.com/master.htm
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-07-14 Timmy Hansen snabbast i EM-kvalet i Göteborg
Timmy Hansen gjorde en imponerande körning när EM-kvalet i karting kördes i Göteborg i helgen. Han blev sexa totalt och har därmed även tagit sig vidare till EM-finalen i Portugal om tre veckor.
- Jag är super glad! jublar Timmy. Äntligen!

Timmy var i strålande form hela helgen och visade prov på en snabb och målmedveten körning hela vägen. Hans hårdaste konkurrent var Joel Johansson, som sedan också vann tävlingen. På tidskörningen skiljde det bara 5 hundradelar till Joels fördel. I första finalen startade Timmy tvåa bredvid Joel, men på sjunde varvet gick Timmy om Joel och upp i ledning. Det såg bra ut och sakta men säkert skapade han en lucka ner till Joel och trean Jesper Wernersson.
- Men så på femtonde varvet av de 25 tappade motorn plötsligt all ork, förklarar Timmy uppgivet. Det fanns inget jag kunde göra. Jag kämpade för att ens hålla motorn vid liv och ta mig i mål. Det blev en 13:de plats.

I andra och sista finalen visste Timmy att högsta prioritet var inte att vinna utan att på ett klokt sätt se till att ta en plats bland de 15 för att säkra en biljett till EM-finalen i Braga om tre veckor. Men med sin 13:de startposition är det alltid riskabelt att hamna i startsmällar när så mycket står på spel. Timmy tog det försiktigt, fick trots allt några rejäla törnar innan fältet sorterat ut sig och han kunde börja jaga och plocka placeringar. Det räckte ända till en andraplats innan de 25 varven var slut.
- Det kändes kanonbra redan på uppvärmningsvarvet, berättar Timmy och ler till minnet av den härliga finalen. Karten var underbar att köra och jag var revanschsugen efter den första sura finalen. Jag ville bara framåt och tog mig förbi en efter en. Att komma i kapp tvåan var ett slitgöra men det gick och som pricken över i fintade jag honom i näst sista sväng och knep tvåan över mållinjen.

Timmy var i sitt esse och han presterade också hela tävlingens snabbaste varv i sista finalen.

Det är en hektisk period i Hansen-familjen. Pappa Kenneth Hansen står mitt i säsongen av rallycross-EM. Nu till helgen är det dags för Timmy igen. Då åker de två ner till Italien för den fjärde deltävlingen i WSK-serien i Sarno.

Totalresultat EM-kval Göteborg, Final 1+ Final 2
1. Joel Johansson (S), placering 1+1
2. Dear Schilling (DK), 4+3
3. Jesper Wernersson (S), 2+6
4. Christian Friedrich (RUS), 5+5
5. Christian Saari (FIN), 8+4
6. Timmy Hansen (S), 13+2
7. Felix Fröjd (S), 10+7
8. Yan Vonzanok (RUS), 7+19

Alla resultat på http://www.cikfia.com/News2008/Goteborg/KF2-result-Goteborg.htm
www.hansen-motorsport.se

08-07-14 Hemmabana för Yoggi Yalla Racing
STCC körde Västkustloppet på Falkenbergs motorbana. Det kördes även SM i Superkart och då var det hemmaplan för Yoggi Yalla Racing. Ingvar Andersson fanns på plats och med sig som förare i teamet var förre mekanikern Thomas Neretnieks som kör den nya SuperVkarten. De som skruvade denna gång var Vicke, Olof & Stellan. Det var helt nylagt asfalt runt hela banan till denna tävling. Något som visade sig vara nästan för bra. Den fina sträva asfalten i kombination med värme och mjuka omönstrade däck gjorde att däcken helt enkelt slets sönder. En del tappade bitar ur däcken och några förare fick även punktering. Thomas körde i mål på 13:e plats och Ingvar på 14:e. – De var en trevligt race idag och karten fungerade bra, sa Ingvar.

I andra racet snurrade båda förarna vid olika tillfällen. Ingvar hade otur som hamnade i gräset och kunde inte komma igång igen, medan Thomas körde i mål på 16.e plats. Jonas Flädjemark var på plats, men inte som förare. Han jobbade istället som brandman på banan. – Jag ångrar inte att jag tog ett sabbatsår, jag behövde verkligen ladda batterierna, men nästa år är jag tillbaka igen, sa Jonas.

Nästa SM-deltävling körs den sista helgen i juli på Kinnekulle Ring under SSK-tävlingen Raceweekend.
08-07-10 Timmy Hansen snabbast i SM-premiären
Timmy Hansen visade strålande form när SM-premiären i karting gick av stapeln i Jönköping. Han blev trea totalt men det resultatet säger inte hela sanningen.
- Jag var snabbast och först i mål i två av tre finaler, säger Timmy och berättar med liten besvikelse vad som satte käppar i hans annars snabba hjul.
- Det tråkigaste hände i andra finalen när jag fick 5 sekunders tidstillägg utan att bli varskodd av tävlingsledningen under loppet. Okey att reglerna är sådana men det är varken rättvist eller sportsligt att göra så mot någon tycker jag.

Timmy var tvåa i final 1, som kördes över 20 varv. Han startade tvåa i final 2, men just i startögonblicket korsade hans högerhjul mittlinjen, vilket inte är okej. Efter ett par svängar var Timmy uppe i ledning och han körde otroligt snabbt och var 6 sekunder före efter 8 av de 10 varven.
- Eftersom jag inte meddelats av tävlingsledaren att jag hade fem sekunders tillägg var jag i den goda tron att allt var i sin ordning. För att inte riskera en avkörning i spöregnet valde jag att slå av på tempot. Jag var fyra sekunder före i mål och därmed plötsligt bara trea i den finalen. Det var bittert.

Timmy fick revansch i den tredje och sista finalen. Han var helt i en egen klass även denna final och när de 30 varven var färdig körda var han mer än 200 meter före närmaste konkurrent i mål.

Felix Fröjd var bäst poängmässigt med 114 före Viktor Öberg på 113 och så Timmy med 112.

Nästa SM-tävling går 15-16 augusti i Helsingborg. Redan nästa helg är det dags för Timmy igen. Då körs EM-kvalificeringen i Göteborg med 170 startande i två klasser. Den största kartingtävlingen som körs i Sverige i år.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-06-12 Timmy Hansen bäste svensk i finalen i Belgien
Timmy Hansen blev bäste svensk i finalen med en fin 11:e plats i den tredje deltävlingen i WSK-serien på Circuit Karting des Fagnes i Marienbourg i södra Belgien.
- Det är första gången jag kör här så jag är verkligen nöjd med helgen, säger Timmy Hansen glatt när han kommit i mål efter 18 hårda finalvarv.

Timmy startade på 14:de ruta av de 34 som tagit sig till final. Han gjorde en bra start och med en smart manöver lyckades han komma ut som tionde man efter de första hetsiga svängarna. Med ett härligt driv i körningen och en vinnarvilja att komma framåt i fältet avancerade han upp till sjunde plats. Han höll högt tempo och låg på samma varvtider som topp-trion gjorde under mittendelen av finalen.
- Men sen började mina däck gå för varma och jag tappade greppet, förklarar Timmy.
- Jag halkade ner några placeringar till elfte innan jag stabiliserat däcken igen. Men jag hade ryckt så pass bra att jag sedan bara kunde ligga och bevaka min plats hem till mål.

Segern gick till engelsmannen Jack Harvey före belgaren Robin Frijns och italienaren Flavio Camponeschi.

Under tävlingens inledande fria träning på torsdag och fredag regnade det. Timmy jobbade på bra och förutom att lära in spåret på banan provades även många olika inställningar för att hitta bästa tänkbara balans i karten.
- Men två dagars testande var i princip förgäves eftersom det började torka upp på banan till det superviktiga tidskvalet, berättar Hansen.
- Vi hade regndäck på, så jag valde en taktik där jag körde fullt ett varv, kylde däcken i de vattensamlingar som låg utanför spåret och sedan ett nytt fullfartsvarv igen. Det funkade och jag blev sjua totalt i min grupp.

Timmy tog sig igenom de fyra kvalheaten på ett klokt sätt där han för varje gång han kom ut förbättrade sin körning. I förfinalen startade han 13:de, men efter en omkörningsmiss tappade han nästan tio placeringar och fick börja jakten upp i fältet igen till 14:de plats, vilket han också startade som i den avgörande finalen.
- Jag har haft som målsättning att dels försöka vara bland de 28 som går till final direkt av de cirka 70 förarna i min klass, KF2, säger Timmy.
- Väl där är ambitionen att plocka poäng. Och det lyckades jag med även den här gången!

De andra svenskarna i finalen, Joel Johansson blev 20:de, Mattias Lorén 24:a och Jesper Wernersson 28:a.

Nästa tävling för Timmy blir SM-premiären i Jönköping den 4-6 juli. Samma helg som pappa Kenneth Hansen ska köra den svenska EM-deltävlingen i Höljes.

Resultat final KF2: http://www.wskarting.com/gare/2008/MARIEMBOURG/finale_KF2.PDF
Mer info om WSK och samtliga resultat från alla tidigare tävlingar se www.wskarting.com
08-06-11 Adolfsson Etta och Sjua i helgen
På nationaldagen kördes andra deltävlingen i KartingCup i Kristinehamn. Johan Adolfsson var där och tampades hela dagen med bl a ledaren i MKR-serien. När det blev final plockade Johan fram det där lilla extra för att vinna och vann även den andra deltävlingen av tre i cupen så det är redan klart att Åtorpsgrabben tar hem totalsegern i Yamahaklassen i KartingCup i år med!

På söndagen blev det dags för fjärde deltävlingen i Sydsvenska Kart Mästerskapet. Jättevarmt och med strålande sol hela dagen, i kvalheaten blev Adolfssons resultat 4:a, 4:a och 4:a. Det räckte till start från ruta åtta i finalen. Det blev stenhårt motstånd då de tio första förarna körde runt banan på nästan samma tiondel i tid mätt, inte lätt att avancera då inte, KMF:s Johan A slutade på 7:e plats i den tävlingen.
08-06-03 Johan vann på Siljan Ring
Karlskoga Motorförenings Johan Adolfsson från Åtorp, passade på att mäta krafterna mot Mellansvenska Kartingeliten i helgen. Med det fina vädret så bestämde sig teamet för att åka till Rättvik för att köra tredje deltävlingen i MKR serien. Det gick bra, riktigt bra till och med. Första, nionde och första plats blev det i kvalheaten. När det var dags för final startande Johan från tredje startrutan och tog ledningen direkt från start. I mitten av det 18 varv långa finalracet blev det några spännande varv när Robert Fält från Hedemora (som leder serien) och Johan bytte plats i ledningen flera gånger. När det var fyra varv kvar körde Johan om för sista gången och körde i mål som klar vinnare.
08-05-29 Johan tvåa i Uddevalla
I helgen kördes tredje deltävlingen i Sydsvenska Kart Mästerskapet. Johan Adolfsson, Åtorp som tävlar för Karlskoga Motorförening var på plats och tävlade i Yamaha klassen. Det blev mycket strul från början. Misslyckad tidskörning, en motor som inte fungerade, en riktig krasch i andra kvalet som resulterade i en förpassning till sista plats i kvalet. Ja, det var inte alls lyckat, men efter en riktigt fin uppkörning i sista kvalet kunde i alla fall Johan starta från 11:e rutan i finalen. Det blev en riktig kanonstart, och Johan kom igen starten som femma. Under loppet lyckades Johan avancera och slutade racet som tvåa. Vid prisutdelningen fick Johan ta på sig ledartröjan i SKCC, så det blev en riktigt lyckad avslutning på helgen för Johan och hans team.
08-05-13 Karlskoga MFs Johan Adolfsson tvåa på Lockarp Ring
Sydsvenska Kart Mästerskapet (SKCC) körde sin andra deltävling i Söndags på Lockarp Ring i Malmö. På plats var Karlskoga MF’s Johan Adolfsson från Åtorp, med sin snabba Yamahakart. På tidskvalet lyckades inte Johan som han tänkt sig, men det blev dock en 9:e tid, inte riktigt enligt plan… men skam den som ger sig... I de tre kvalheaten körde Johan till sig två tredjeplatser och en förstaplats vilket innebar att han fick starta racet från tredje startruta, bakom kompisen Jimmy Eriksson som tog hand om pole position. Johan körde om Jimmy på första varvet och behöll ledningen från banans tredje kurva till det 16 varvet. Jimmy satte sen upp ett högre tempo på slutet och satsade allt på en omkörning och lyckades. Johan fick därför nöja sig med en mycket hedervärd andra plats.
08-05-12 Timmy Hansen i både med- och motvind i Italien
Medan pappa Kenneth Hansen körde rallycross-EM i Frankrike i helgen var Timmy Hansen på South Garda banan i Italien och körde den andra deltävlingen i WSK-serien där han blev 15:de man efter en resa i både med- och motvind.

Återigen lyckades Timmy Hansen att direktkvalificera sig till final. Han startade från 20:de ruta i för-finalen och hade ett bra driv i körningen och var efter halva loppet uppe på tolfte plats.
- Då gjorde jag själv bort mig, konstaterar Timmy med facit i hand.
- Jag missbedömde en situation och blev omkörd. När jag skulle vika in bakom honom var det redan en annan kille som försökte ta sig förbi mig och eftersom jag redan hade svängt tillbaka in körde han på mig och jag tvingades bryta. Jag har lärt mig min läxa och inser nu hur jag skulle ha hanterat situationen istället.

I finalen startade Timmy ända nere på 28 plats av de 34 förarna. Om Timmy har ärvt någon typisk egenskap av sin meriterade far så är det nog i så fall att han aldrig ger upp.
- Jag hade varken en perfekt kart eller en enkel uppgift framför mig, säger Timmy efter de 25 stekheta varven i finalen.
- Men jag bet ihop och kämpade på. Till slut hade jag lyckats avancera upp till femtonde plats och fick en efterlängtad seriepoäng.

Vann gjorde finländaren Petri Suvanto före engelsmannen Oliver Rowland.

Nästa deltävling i WSK-serien är i Belgien första helgen i juni.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-05-12 Nära första pallplatsen för Ingvar Andersson
Superkartföraren och tillika Sveriges snabbaste bonde; Ingvar Andersson från slätterna utanför Falkenberg körde sin årspremiär i helgen.

Det var SSK-serien som hade sin premiär på Kinnekulle Ring. Ingvar Andersson, som kör för teamet Yoggi Yalla Racing, blir ensam att försvara teamets färger i år.

Helgen inleddes med test och kval. Ingvar var inte nöjd med karten. Han hittade en del fel som rättades till inför racen. I första racet startade Ingvar från 10:e rutan. Han jobbade upp sig till en sjundeplats i mål. Efter ytterligare lite justeringar gav han sig iväg i det andra racet. Nu gick karten perfekt och Ingvar plockade placering efter placering. Han jobbade sig ända upp till tredje plats. Men lyckan blev inte så långvarig. Ett litet tekniskt problem gjorde att han tappade fart på slutet och han kunde därmed inte försvara sin pallplats. Men en fjärdeplats är hur som helst Ingvars bästa placering någonsin. – Det är klart jag är glad över fjärdeplatsen, men det hade varit kul att få kliva upp på pallen, sa Ingvar.
08-05-06 Johan Adolfsson på Kartbanan igen
Förra söndagen var det dags för första deltävlingen i Sydsvenska Kartmästerskapet. Karlskoga MF:s förare Johan Adolfsson var på plats och inledde med 3 andraplatser i kvalificeringsracen. Det var mycket omkörningar och riktigt ren och fin racing som resulterade i finalstart från den 4:e startrutan. I starten blev det dock riktig oreda och Johan kom igenom andra kurvan först på 17:e plats. Johan fick jobba sig upp i det jämna startfältet och gick slutligen i mål på en 9:e plats, kanske inte som beräknat, men riktigt bra gjort efter den röriga starten.

Den första maj demonstrerade Johan Adolfsson hur man kan köra Yamahakart riktigt fort. Det var första deltävlingen i Karting Cup som kördes på gokartbanan i Kristinehamn. Tävlingen körs efter sk engelskt lottat system, och där var Johan 1:a i alla tre kvalen för att sedan köra i mål som 1:a i finalen. Johan var helt överlägsen i alla race.

Nu i söndags kördes som vanligt i början på säsongen, Tom Trana Trophy i Göteborg. I de tre kvalificeringsheaten körde Adolfsson till sig 3 andraplatser och fick precis som i Jönköping starta från fjärde plats i finalen. Med två varv till mål kvar, var Johan 3:a, men ville gärna ha andra platsen. Det slutade tyvärr med en 4:e plats – efter racet sa Johan: - bättre att chansa än att bara ligga kvar som trea.
08-05-05 Timmy Hansen femma Tom Trana Trophy
Timmy Hansen blev femma i Tom Trana Trophy i Göteborg. Det är en anrik tävling som i år lockade extra många starka förare eftersom det i sommar körs EM-kvalificering på Torslandabanan.
En del tekniska problem med karten satte käppar i hjulen för Timmy Hansen. Teamet jobbade på under helgen men de hittade aldrig riktigt rätt tyckte Timmy.
- Jag startade sexa och laddade hårt för att inte tappa för mycket från mitt ytterspår, berättar Hansen.
- Redan efter ett par varv var jag uppe som fyra, men sedan började karten gå tungt och jag fick slita som en varg i varje sväng.

Det var ingen svensk på pallen. Vann gjorde ryssen Leganov, med danskarna Michael Christensen som tvåa och Michael Mack som trea.
- Det var verkligen bra att jag var där och körde den här tävlingen, kommenterar Timmy.
- På EM-kvalet kommer det bli riktigt svårt. Då finns det inte utrymme för minsta misstag.

Nu till helgen är det dags för nästa deltävling i WSK-serien i Lonato i Italien.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-04-22 Johan Adolfsson vann karttävling igen
I söndags kördes den årliga Grand Opening i Linköping, på plats fanns Karlskoga MF’s Yamahaförare Johan Adolfsson från Åtorp. Det började lite trögt för Johan med motorproblem på träningen, så den viktiga tidskvalificeringen fick bli lite improviserad. Den gick ändå förhållandevis bra, med en 5.e tid och Johan fick en total 4:e och 5:e plats med sig. När det var dags för final startade Johan från den 4:e startrutan och tappade 2 placeringar direkt från start. Men skam den som ger sig. När 2 varv återstod tog Johan hand om ledningen och behöll den i mål och fick klättra högst upp på prispallen. Tvåa i klassen blev Morgan Törnkvist.


08-04-08 Johan Adolfsson från Åtorp vann årets första karttävling
I helgen började årets kartsäsong i skånska Klippen. Klippan Cup samlar förare från hela landet, och det var ca 300 tävlande på plats i helgen som gick. Karlskoga Motorförenings mycket duktiga Yamaha förare Johan Adolfsson från Åtorp började med att vinna tidskvalificeringen med 4 tiondelar (!) före tvåan, därefter vann Johan båda sina kvalheat, och startade finalen från pole position. Johan ledde hela tävlingen och när målflaggan föll var luckan hela 5 sekunder till tvåan. Johan var mycket nöjd med en riktigt bra start på säsongen och är nu riktigt laddad för fortsättningen av säsongen.
08-03-16 Imponerande körning av Timmy Hansen i WSK-premiären
Timmy Hansen gjorde en imponerande körning i premiärtävlingen av WSK-serien. Timmy blev 11:a i Finalen efter att ha gjort flera starka insatser på vägen dit.
- Helt fantastiskt härligt att få göra en sådan debut, säger Timmy lyckligt.

WSK-serien är den numera den mest prestigefyllda serien i världen där alla de främsta fabrikerna och de mest lovande förarna strålar samman.

Timmy har förmodligen haft en av sina tuffaste dagar någonsin i kartingkarriären. Den började med en bra tidskörning och en 17:de plats, där 79 förare var inom samma sekund. I de fyra kvalheaten var det desto mer nedtur. Han kraschade hårt i de två första heaten, blev femma i tredje och fick motorproblem i fjärde. I det läget var en finalplats långt långt bort. Timmy startade 22 i second chance och det var bara sex som gick vidare till final. En helt suverän styrning av Timmy och han stormade in som tvåa. Finalplats!!!
Timmys teamkompis Mattias Loren hade det desto jobbigare. Han låg strax bakom Timmy när det plötsligt small och i ett virrvarr av bilar voltar han och ramlar ur karten. Han klarade sig utan fysiska skador, men det skakade om alla förarna rejält.

I förfinalen var det hårda tag. Timmy startade nästan längst bak, på 30:de ruta av 34. Han gjorde en försiktig start och började sedan systematiskt plocka placering för placering. Efter 16 varv korsade han mållinjen som 15:de man. Ännu en fin uppkörning.
- Karten är en dröm att köra och teamet är toppen! säger Timmy lyriskt.

I finalen gjorde Timmy en kanonstart och var uppe på nionde plast direkt. Han hade fint flyt och det såg verkligen lovande ut. Men så plötsligt lossnade rattbulten och han fick sitta och hålla fast den så inte ratten lossnade helt.
- Efter det var det svårt att fokusera fullt på körningen, men karten gick fint och jag bet ihop och försökte göra ett så bra jobb som möjligt, förklarar Timmy glad men trött efter sitt livs tuffaste kartingdag, som till slut gav en elfte plats i WSK-debuten.

Timmys andra teamkollega Jesper Wernersson var ett par placeringar bättre och blev nia efter en stabil och fin prestation i både förfinal och final.

Nästa deltävling går också i Italien andra helgen i maj i Lonato.

www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
08-02-26 2008-års Racesäsong är snart här
Efter en lång och mörk vinter närmar sig våren med stormsteg. Det innebär också att årets racingsäsong snart skall dra i gång. Från Falkenberg meddelar Yoggi Yalla Racing att årets säsong kommer att bli lite av ett mellanår. Jonas Flädjemark tar time out och laddar batterierna för en större satsning 2009.
– Efter åtta år i Superkart letar jag efter en styrning både i och utanför Superkartleden. Eventuellt kör jag Västkustloppet, säger Flädjemark. Ingvar Andersson kommer till start under året, men bara sporadiskt. – Jag satsar inte på någon speciell serie i år. Jag kör de tävlingar som jag tycker är roligt, sedan spelar det ingen roll om det är SSK, STCC eller någon EM-tävling ute i Europa, säger Andersson. Även Ingvar ser fram emot 2009 som kommer att innebära lite större satsning, men om detta är han ännu så länge ganska förtegen.

För att få i gång vårkänslorna tipsar teamet om följande hemsida: www.superracekart.info/supertkartengels/index.htm

Klicka på Superkart så får ni se lite bilder och ni kan läsa om den Tyska serien. Yoggi Yalla Racing finns representerat i galleriet på hemsidan.

För mera info, gå in på hemsidan: www.fladjemarksports.com
08-02-18 Timmy Hansen fixade finalplats i Vintercupen
Vintercupen i Italien lockar alltid mängder av förare från hela världen eftersom det är kartingens ”avspark” för en ny säsong. Här är alla, från nybörjaren till fabriksproffset. I år trängdes ett rekordstort antal förare om de få finalplatserna. I klassen KF2, dit Timmy Hansen har avancerat i år, skulle 140 förare under tre dagar göra upp om de 34 åtråvärda finalbiljetterna.

Efter en minst sagt berg-och-dalbaneliknande färd genom resultatlistorna under tävlingshelgen lyckades Timmy till slut ta sig till final. Han slutade på 22:a plats.
- Det kändes riktigt bra i början av finalloppet, berättar Timmy sliten men glad efter racet.
- Jag hade klättrat upp till 17:de och karten kändes balanserad och fin. Men,…först tappade jag bromsarna och sedan tappade jag hoppet. Jag bet ihop och kämpade på så gott jag orkade.

Vintercupen började riktigt fint för Timmy när han under tidskörningen satte ett nytt personligt rekord på Garda-banan. Han blev 8 i gruppen och 29 totalt. Man säger ofta i sportsammanhang att marginalerna är små. Och det stämmer verkligen här i kartingen också. Hade Timmy varit 0,1 sekund snabbare hade han varit 18 platser högre. Det ger visst perspektiv på hur tätt det är.

De två kvalomgångarna slutade båda i katastrof för Timmy. Han var med i en startsmäll i första heatet och tvingades bryta direkt med avsliten gaswire. I andra heatet kom han ett varv innan han vek in i depån med krokigt styrstag.
I B-finalen gick det lite bättre. Från sista ruta tråcklade han sig fram genom fältet och blev 12:a av de 17 som gick vidare till semi-final.
- I semi-finalen hade jag allt att vinna och inget att förlora, säger Hansen.
- Det var hårt, men jag fixade det. Jobbade framåt, placering för placering. Av 11 som gick till final var jag åtta och jättenöjd! Jag hade nått min målsättning för helgen – final!

Finalen blev en rafflande duell de sista varven mellan Timmys teamkompis, Jesper Wernersson och engelsmannen Rob Foster-Jones. Jesper hade varit i ledning större delen av finalen, men på näst sista varvet satte engelsmannen in stöten och tryckte sig förbi. Trots att Jesper gjorde allt i sin makt höll Foster-Jones tätt och vann KF2.

De andra svenskarna i final var Joel Johansson på 19:de plats och Mattias Loren som blev 32:a efter hans ena hjul lossnade.

Om precis en månad är det dags för premiären av nya stora internationella prestigeserien, WSK. Den körs i LaConca i södra Italien 13-16 mars.
08-02-12 Göransson femma i 24-timmars gokart
I helgen deltog Richard Göransson i gokarttävlingen Leipzig 24-timmars. Den dubbla STCC-mästaren körde in på en total femteplats med sitt team där bland annat tidigare STCC-föraren Fredrik Lestrup var med. - Jag är mycket nöjd med resultatet och det här var utmärkt träning inför den kommande säsongen, säger Göransson.

Totalt deltog 141 förare i tävlingen som bjöd på riktigt hård konkurrens.
- Man förstår att Tyskland är ett stort motorsportsland. Deltagarna lägger verkligen ner sin själ i tävlingen och det var en riktig utmaning att försöka åka ifrån dem på hemmaplan, säger Göransson.

Helgens 24-timmarstävlingen var den sjätte för Göransson, som hoppas att få göra sin sjunde tävling i sommar under legendariska Nürburgring 24-timmars.
- Jag börjar känna mig som en 24-timmars-räv. Det ser bra ut med förhandlingarna och jag hoppas att kunna köra för Schubert Motorsport igen, säger Göransson.

I 24-timmarstävlingen på Nürburgring körde Göransson den mycket potenta BMW Z4 Coupén, vilken är aktuell även för 2008-års tävling. I STCC kör Göransson också en potent BMW, av modell 320si.
- Den riktiga fokusen ligger på STCC 2008. Så här års är det svårt att få träning inför säsongen, men helgens tävling gav mycket nyttig träning , fortsätter Göransson.

Med en månad kvar till årets första test och två månader kvar till STCC-premiären lovar Örebro-sonen att konkurrenterna Fredrik Ekblom och Robert Dahlgren kommer att få ta i hårt för att hänga på.
- Jag känner att jag har blykoll inför årets säsong. Vi jobbar på stenhårt inför årets säsong och helgens tävling var ytterligare en viktig pusselbit på plats i förberedelserna, avslutar Göransson.